Sosialt akseptert: – Det er mange i min vennekrets som benytter seg av kredittkort, og det er helt sosialt akseptert. Jeg forstår at såpass mange studenter bruker det, forteller lektorstudent Brede Waag.

Studenter på kredittkjøret

Én av tre studenter har måttet ty til kredittkort eller forbrukslån for å dekke basisbehov som mat, husleie og helseutgifter.

Bekymret: – Studiestøtten har overhodet ikke holdt tritt med prisøkningen, sier forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordea.
elin reitain, kredittkort, nordea, studenter, levekostnader, økonomi

Dette er undersøkelsen:

• Utført av Sentio for Universitas og Norsk studentorganisasjon (NSO)
  • Et representativt utvalg studenter fra hele landet er spurt, totalt 1004 respondenter.
  • Intervjuene er gjennomført i mars 2016

– Når jeg går tom for penger på brukskontoen bruker jeg kreditt til helt vanlige ting, som mat eller en kaffe. I dag brukte jeg det til å kjøpe en cola til 15 kroner, for eksempel.

Lektorstudenten Brede Waag er blant de titusenvis av norske studentene som har måttet bruke kredittkort og forbrukslån for å dekke basisbehovene sine.

31 prosent av norske studenter har gjort nettopp dette, viser en fersk undersøkelse gjort av Sentio, på vegne av Universitas og NSO.

Han mener det ikke er noe tabubelagt å bruke kredittkort for å dekke nødvendige utgifter.

– Det er mange i min vennekrets som benytter seg av kredittkort, og det er helt sosialt akseptert. Jeg forstår at såpass mange studenter bruker det.

Waag mener behovet særlig melder seg om sommeren når studentene ikke mottar studielån.

– 15. juni er nok den verste dagen for studenter, når studielånet plutselig ikke kommer. Når det ikke kommer inn 7500 kroner og du ikke har fått til å jobbe måneden før er det naturlig at en må bruke mer kreditt, sier Waag.

Les også: 20 000 studenter vurderer å bytte studie grunnet oljekrisen

Elin Reitan, forbrukerøkonom i Nordea

Urovekkende

Forbrukerøkonom i Nordea, Elin Reitan, er svært overrasket over de høye tallene som kommer frem i studentundersøkelsen.

– Det er urovekkende og trist at så mange studenter må ty til dyre kreditter for å ha råd til å overleve. Det bør ikke være nødvendig når vi lever i verdens rikeste land, sier hun.

Reitan trekker frem at den manglende justeringen av studiestøtten skaper store utfordringer for dagens studenter.

– Norske studenter får i dag mye mindre støtte av staten relativt sett enn da jeg var student, og studiestøtten har overhodet ikke holdt tritt med prisøkningen, sier økonomen.

Langvarige konsekvenser

Ifølge Reitan vil studenters bruk av kredittkort og forbrukslån kunne få langt større konsekvenser enn de selv kanskje er klar over når de setter seg i gjeld.

– Får man betalingsanmerkninger vil det kunne gå utover muligheten for å skaffe seg boliglån eller til og med å skaffe seg leiebolig. Det kan derfor få alvorlige konsekvenser dersom studentene ikke får betalt tilbake gjelden sin, sier hun.

Økonomen mener resultatene også bør skape bekymring for mer enn studentenes økonomi.

– Dersom studentene setter seg i gjeld og har problemer med tilbakebetaling vil det gå utover livskvaliteten deres. Studentene som setter seg i gjeld får en dårlig start på voksenlivet, sier hun.

NSO: -Ikke overraskende

Leder for Norsk studentorganisasjon (NSO), Therese Eia Lerøen, lar seg ikke overraske av den utbredte kredittkortbruken.

– I studentbudsjettet vi i NSO har utarbeidet kommer det frem at studentene går nesten 4000 kroner i minus hver måned dersom de skal leve på kun studielån for å dekke nødvendige levekostnader. Selv om tallet som kom frem i undersøkelsen her er høyt, er det dessverre ingen overraskelse, sier Lerøen.

NSO-lederen mener det er synd at studentene må sette seg i gjeld for å fullføre studiene, og peker på at det selv med deltidsjobb kan være vanskelig å klare seg økonomisk.

– Det er ikke noe negativt i at studentene har jobber og skaffer seg erfaring underveis i studieløpet, men når de må jobbe så mye at det går ut over studiene er det et stort problem. Studentenes økonomiske situasjon jager dem ut av lesesalen, sier hun.

Les mer: Dette frykter studentene mest

Therese Eia Lerøen, leder i NSO

Skuler mot regjeringen

Lerøen mener resultatene bør bekymre kunnskapsministeren.

– Man skal ikke måtte sette seg i kredittkortgjeld for å komme seg gjennom studiene, påpeker hun.

Løsningen på problemet sitter regjeringen selv på, ifølge Lerøen, som mener studentenes økonomiske situasjon må sees i sammenheng med manglende gjennomføring av studier.

– Det er regjeringen som eier løsningen, som er å heve studiestøtten. Røe Isaksen har selv sagt at han er bekymret for frafallet blant studenter og manglende fullføring på normert tid. Du fullfører ikke studiene på deltidsjobben, sier Lerøen.

Kunnskapsdepartementet hadde ikke anledning til å kommentere saken på tirsdag.