Settes pris på: Sir Wiles er årets vinner av Abelprisen. Pressefoto: Princeton University, Office of Communications, Denise Applewhite

Prisbelønt ridder vinner igjen

Den prestisjefylte Abelprisen tildeles briten Sir Andrew J. Wiles.

Abelprisen

• Abelprisen utdeles årlig av Det Norske Vitenskaps-Akademi til en person som har utmerket seg særlig innenfor matematisk vitenskap.
  • Prisen er oppkalt etter den norske matematikeren Niels Henrik Abel og er finansiert av den norske stat.

Tirsdag ble det offentliggjort at en av matematikkens store stjerner vinner årets Abelpris. Prisen er verdt seks millioner kroner, og Sir Wiles vil få overrakt prisen av H.K.H. Kronprins Haakon den 24. mai. Prisen deles ut av Det Norske Vitenskaps-Akademi på anbefaling fra fem internasjonalt anerkjente matematikere i Abelkomiteen.

Oppsiktsvekkende arbeid

Sir Wiles får prisen for å ha bevist matematikeren Pierre de Fermat’s siste teorem i 1994, som var et av de mest berømte uløste problemene i fagets historie. Et eksempel på et slikt teorem er den pytagoreiske læresetningen som du kanskje husker fra barneskolen. Abelprisen skriver på sine nettsider at Sir Wiles bevis var et «epokeavgjørende øyeblikk for matematikken», og at det skapte «en helt ny æra innen tallteori».

Stappfullt troféskap

Det er ikke første gang den 62 år gamle professoren fra University of Oxford vinner en pris. For utenom å bli slått til ridder i 2000, er han også den eneste som har blitt skjenket mineplakett i sølv fra den internasjonale matematiske unionen. Troféskapet er også fylt med æresgrader fra anerkjente universiteter som Oxford, Cambridge, Yale og Columbia, samt flere betydelige priser på linje med Abelprisen. Sir Andrew J. Wiles settes virkelig pris på.