På studentparlamentsmøte: Dagens arbeidsutvalg består av Kristian Tuv (fr. v.), Line Willersrud, Hans Christian Paulsen og Julie Sørlie Paus-Knudsen. Arkivfoto: Philip André Johannesborg

Nestleder vil bli ny leder

Hans Christian Paulsen kaster seg inn i lederkampen ved Studentparlamentet på UiO. Nåværende leder tar ikke gjenvalg.

I april er det duket for nytt studentvalg ved Universitetet i Oslo (UiO). Den første som bekrefter at han kommer til å stille som lederkandidat er dagens nestleder Hans Christian Paulsen.

– Jeg tror vi har godt av at folk sitter i litt over ett år for å få til ting. Det er saker jeg har veldig lyst til å få fullført. For eksempel at alle internasjonale studenter på UiO skal få rett på gratis norskkurs, og at UiO må få bachelorprogrammer på engelsk, sier han.

Han er den første siden 2007 som som stiller til gjenvalg, etter allerede å ha sittet i arbeidsutvalget i et år.

Jeg er veldig tydelig og god til å skjære gjennom»

Hans Christian Paulsen, nestleder i Studentparlamentet ved UiO

Kontinuitet

23-år gamle Paulsen har en bachelor i statsvitenskap, og forteller han både er klar og motivert for å vie nok et år til studentpolitikken. Han tror han har kvaliteter som egner seg som leder.

– Jeg er veldig tydelig og god til å skjære gjennom. Jeg har pleid å få gjennomslag i de fleste vervene jeg har hatt tidligere, sier Paulsen.

Han mener det er viktig at studentparlamentet blir enda bedre på synlighet, slik at flere forstår viktigheten av studentpolitikken.

– Det er viktig med synlighet både når det gjelder å vise hva vi arbeider for, og hva vi har fått til. Vi jobber for å gjøre studiehverdagen bedre for studentene. Derfor er studentpolitikk viktig, sier han.

Les mer: Studentparlamentet har opprettet en historisk miljøkomité og vil satse på digital eksamen

Støtte fra dagens leder

Leder for Studentparlamentet Julie Sørlie Paus-Knudsen bekrefter til Universitas at hun ikke kommer til å stille til gjenvalg. Hun er likevel positiv til at sin høyre hånd stiller til valg.

– Det er bra med kontinuitet i studentparlamentet, sier hun.

Ledervervet er en 100 prosent stilling med mye ansvar og relativt lite lønn – i tillegg blir utdanning bli satt på pause. 27 år gamle Paus-Knudsen har ett år igjen på masteren i biologi, og ivrer nå etter å starte på studiene igjen.

– Jeg har lyst til å komme tilbake til masteroppgaven min, som er veldig morsom. Jeg har lyst på studieprogresjon, og deretter få en jobb og tjene penger, ler hun.

Hun understreker likevel at tiden som leder er noe hun ikke ville vært foruten. Hun gleder seg til å fortsette frem til sommeren.

– Det er kjempebra å være leder! Så langt har det vært et lærerikt, spennende og motiverende år. Jeg gleder meg til å bruke tiden som er igjen på å fullføre de prosjektene vi har startet, sier Paus-Knudsen.

Verdifult og lærerikt

Selv om et lederverv kanskje ser flott ut på CVen, bør ikke dette være hovedmotivasjon for søkere, mener Puas-Knudsen.

– Jeg vil anbefale et slikt verv på grunnlag av det du lærer, ikke fordi det ser flott ut på CVen. Du lærer mye om både politikk, studentpolitikk, relasjoner og teamarbeid, og ikke minst mye om deg selv, sier hun.

Alle som har en studentpolitiker i magen kan stille.

– Still! Jeg sitter på kontoret og tar imot mennesker til kaffebesøk og er alltid på telefonen, dersom noen skulle lure på noe, sier hun.