Utsatt for tyveri: Etter omfattende svinn fra Akademika på Blindern er nå to personer mistenkt for grovt tyveri. Den ene har jobbet som renholder ved bokhandelen.

To siktet for frekt pensumkupp

Politiet har siktet to personer for grovt tyveri. Hundrevis av kostbare pensumbøker skal være stjålet fra Akademika.

Akademika

– Flere hundre bøker er forsvunnet. Akademika oppdaget et omfattende svinn, samtidig som salgsplakater med samme titler som de forsvunne bøkene ble hengt opp på Blindern, sier politiadvokat Camilla Brekke i Oslo politidistrikt.

Den 10. februar i år mottok politiet en anmeldelse fra fagbokhandelkjeden Akademika. Anmeldelsen dreide seg om grovt tyveri av pensumlitteratur fra butikken på Blindern i Oslo. Politiet har nå gått til pågripelse av to menn som sitter varetekstfengslet.

– To personer er mistenkt for grovt tyveri. Den ene er renholder og har vasket i bokhandelen, sier politiadvokat Brekke.

De siktede er to menn i 40-50 års alderen. Ifølge politiet er en av dem har norsk statsborger, men opplyser ikke om den andre.

– Vi kan bekrefte at vi har anmeldt grovt tyveri. Personene som er anholdt er ikke ansatt i Akademika. For øvrig henviser vi til politiet, sier bokhandler og daglig leder i Akademika kjedekontor Arnstein Bjørke.

Solgte byttet

Ifølge politiet skal de siktede ha videresolgt tyvgodset til studenter på forskjellige utdanningsinstitusjoner i Oslo.

Gjerningsmennene skal ha solgt pensumbøker innen emner som kjemi, fysikk, matte, medisin og psykologi. De skal ha fått kontakt med studenter gjennom en rekke salgsplakater som er hengt opp på Blindern og andre læresteder i byen (se faksimiler). Flere av pensumbøkene er dyre, og flere av titlene Universitas sjekket opp mot Akademikas nettsider gikk for opp mot 900 kroner stykket.

Belastende

– Klienten min opplever siktelsen som svært dramatisk, og erkjenner ikke straffskyld, forteller den ene av de siktedes advokat, John Magne Birkeland.

Birkelands klient satt to dager i arresten før han ble varetektsfengslet, og opplevde dette som svært belastende, forteller advokaten.

– På fengslingsmøte argumenterte jeg for løslatelse, men som i over 90 prosent av alle fengslingsmøter får politiet viljen sin, sier Birkeland.

Det har ikke lykkes Universitas å få kontakt med advokaten til den andre siktede.

Ønsker studenthjelp

I et brev politiet har sendt til Universitetet i Oslo og Høgskolen i Oslo og Akershus kommer det frem at etterforskerne ønsker å komme i kontakt med studenter som kan ha kjøpt de stjålne bøkene.

– Studenter som melder seg til politiet kan bli avhørt som vitner i saken. Det vil ikke medføre tap av fagbøker som allerede er kjøpt av mennene, skrives det i brevet.

Mens saken etterforskes vil de siktede forbli varetekstfengslet, forteller politiadvokat Brekke.

– De siktede er i hvert fall varetektsfengslet frem til henholdsvis 11. og 18. mars på grunn av fare for bevisforspillelse, sier Brekke.

Vær oppmerksom

Bjørke i Akademika oppfordrer studenter til å være oppmerksomme ved kjøp av brukte bøker.

– Uavhengig av denne konkrete saken så oppfordrer vi alle til å være forsiktig ved kjøp av brukte bøker fra ukjente. Be for eksempel om legitimasjon dersom selger ikke er en student du alt kjenner, sier Bjørke.

Han understreker at dette heldigvis er første gang Akademika har blitt utsatt for et slikt frekt tyveri.

– Denne gangen har tyveriene skjedd fra en bokhandel, neste gang kan det like godt være bøkene dine fra lesesalen, sier Bjørke.

Studenter som har kjøpt bøker av de siktede oppfordres til å ta kontakt med Majorstuen politistasjon på 22 66 90 50.

Vet du mer om saken? Kontakt oss på universitas@universitas.no.