Under Duskens nye flørt

Adresseavisen blir kanskje nye eiere av studentavisen Under Dusken.

Faksimile: Under Dusken

Adressa er førstevalget vårt»

Vilde Coward, styreleder i Studentmediene i Trondheim

Etter at Studentersamfundet i Trondheim avsluttet den økonomiske støtten til Studentmediene i Trondheim (SiT) etter nyttår, har studentavisens fremtid vært i fare. Det har lenge vært spekulert på hva som kommer til å skje med avisen. Nå ønsker Under Dusken at Adresseavisen skal bli deres nye eiere, skriver Universitetsavisa.

Under Dusken har vært i hardt vær lenge: Dramatisk pengekamp kan sende Norges eldste studentavis i avgrunnen

I forhandlinger

Under Dusken har til slutten av mars på å unngå konkurs og har begynt å flørte med Adresseavisen. Partene er nå i forhandlinger. Studentmedienes tilbud til Adresseavisen er å bli deleiere i et tredelt eierskap hvor Adresseavisen bidrar med økonomisk støtte.

– Vi forhandler med Adresseavisen. De er førstevalget vårt, og vi ønsker en modell der de er eier, bekrefter styreleder i Studentmediene, Vilde Coward, til Universitetsavisa.

Sjefsredaktør i Adresseavisen, Tor Olav Mørseth, vil ikke forplikte seg på dette tidspunktet, men sier til Universitetsavisa at de er svært opptatt av at Under Dusken skal lykkes.

Les også: Under Duskens dødsdom er utsatt

Plan B

Dersom Adresseavisen ikke takker ja til tilbudet har Under Dusken både plan B og C klar. Hvis tilbudet ikke blir godtatt vil SiT og Studentersamfundet i Trondheim fortsatt være eiere. Men det betinger at studentmediene blir enige med NTNU om økonomisk støtte.

Under Duskens siste utvei er at Samfundet overtar SiTs aksjer og blir eneeier.

Les mer: Flere studentmedier frykter for fremtiden

• NTNU tilbyr seg å redde studentmediene i Trondheim økonomisk, men setter én betingelse: [Redaktør: NTNUs krav er urimelig](4)