Etisk oppstramming: Etter mistanke om omfattende juks på en flervalgsprøve i hjemmeeksamensform ser Helsehøgskolen seg nødt til å gi studentene en repetisjon av exphil-pensum. Arkivfoto: Kristina Kvammen

Dropper omstridt eksamen

Juks knuste Helsehøyskolens drøm om flervalgsprøve på hjemmeeksamen. Nå skal juksemakerne læres opp i etikk.

Helsehøgskolen – en underavdeling av Høyskolen Kristiania – lanserte i høst et prøveprosjekt med flervalgsprøve som hjemmeeksamen. Resultatene fra hjemmeeksamenen viste store avvik og høyskolen mistenker utbredt juks. Evalueringen til høyskolen fant at mange studenter leverte til samme tid, og med samme IP-adresse. Nå avslutter de prosjektet med hjemmeeksamen.

– Høyskolen vil fortsatt gjennomføre digital flervalgsprøve, men neste gang vil vi gjennomføre dette i skolens eksamenslokaler. Dette gjør vi for å sikre at studentene ikke samarbeider, sier Stein-Oddvar Evensen, kommunikasjonssjef ved Høyskolen Kristiania.

Les også: [Mistenker utbredt juks](2)

Inn på teppet

De kandidatene som mistenkes for å ha samarbeidet, blir nå kalt inn på teppet.

– Høyskolen er inne i en prosess hvor vi gjennomfører én-til-én-samtaler med de kandidatene dette gjelder. Fusk er svært alvorlig, og vi vil også gjøre grep for å bevisstgjøre studentene på det etiske aspektet ved å fuske, inkludert å tydeliggjøre konsekvensene ved fusk, sier Evensen.

Juksestudenten tatt?

Før eksamen [fortalte en anonym student til Universitas](1) at han kom til å jukse. Han planla å få venner med kjennskap til pensum til å hjelpe ham på eksamensdagen. Studenten fusket seg enkelt til toppkarakter.

Etter det Universitas erfarer er ikke «juksestudenten» blant de som ble fanget opp av systemet. Vedkommende er foreløpig fri for mistanke og slipper forhør.

– Hvor mange andre studenter kaller dere inn til samtale?

– Vi går ikke ut med informasjon om hvor mange samtaler vi skal ta. Det som er viktig er at høyskolen har systemer som fanger opp avvik, slik at vi både kan kontrollere, følge opp og bruke denne informasjonen til å forbedre oss. Vi tror at en samtale om mistanke om avvik er bra, selv om det ikke nødvendigvis betyr innrømmelser, sier Evensen.

Forventningsfull

Kommunikasjonssjefen mener etikken er særlig viktig for studenter i helsefag som i fremtiden skal arbeide i yrker hvor tillit og skikkethet er avgjørende.

– Jeg forventer at alle studentene får en påminnelse på de etiske retningslinjene, herunder også eksamensreglement, sier han.

jonas.oren@universitas.no