Hodejeger: Bjørn Åstveit

Hodejegerens dom

Alle foreløpige kadidater kan vise til lange CV-er. Hodejeger Bjørn Åstveit har vurdert dem.

Bjørn Åstveit fra Åstveit Hodejeger jobber til daglig med å rekruttere kandidater til lederstillinger, både til offentligvirksomheter og for privatpersoner.

Etter å ha studert CVene til de tre kandidatene mener han Marianne Andenæs utmerker seg.

– Hun er den av de tre kandidaten med mest erfaring innen for relevant arbeid.

Åstveit tar likevel forbehold om at det er umulig å velge ut hvem som er en god leder utelukkende ut ifra en CV.

– Det er mye mer som ligger i en ansettelse enn erfaring, forklarer han.

Her er kandidatene:

Marianne Andenæs

Bjørn Dinesen

Ingrid Moe Albrigtsen

Riktig hode

Andenæs har sittet i Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo og er medlem av NSO, men Åstveit påpeker at det ikke nødvendigvis vil si at hun vil gjøre en bedre jobb enn de uten like mye erfaring.

– Det er bra med relevant erfaring, men i en sånn setting som NSO er personlighet viktig. Som leder må man tørre å ta ordet i møter og kan derfor ikke være for eksempel introvert, sier Åstveit.

Åstveit forteller at selv om han ikke kjenner til NSOs arbeid i detalj vil en god leder uansett ha evnen til å være samlende. Lederen må også klare å samle styret og organisasjonen mot bestemte mål. Han legger til at en leder burde derfor ha god drivkraft slik at mål blir satt og ting blir gjort.

Må kunne kommunisere

Lederstillingen går ut på å fremme NSOs politikk i forskjellige møter med samarbeidsorganisasjoner og politikere slik at studenter i Norge skal få mest mulig ut av studiene sine og få en best mulig studie hverdag. Lederen vil også sitte i forskjellige eksterne utvalg, som for eksempel Universitets- og høgskolerådet, som representant for NSO.

– Det å være flink til å kommunisere i en slik stilling er dødsviktig. Man må være tydelig og konkret, slik at man blir forstått, sier Åstveit.

Han forklarer at dersom lederen skal klare å formidle politikken til NSO er det viktig at man har evnen til å kommunisere enkelt og konkret. Åstveit legger også vekt på at den som blir leder burde være løsningorientert.

– Når problemer kommer frem på møter skal løsningene komme, avslutter han.

Kandidatene

Det er tre kandidater som stiller til valg for å bli den nye lederen for Norges Studentorganisasjon (NSO) med ulike bakgrunner. Kandidatene er Marianne Andenæs (26), Bjørn Dinesen (33) og Ingrid Moe Albrigtsen (27). Hvem som blir leder for NSO blir valgt under NSOs landsmøte, som holdes 21. til 24. april i Lillestrøm.