Elsker Obama: Universitas` Kaja Storrøsten på plass i California. Foto: Privat.

De som hater Obama

San Diego (UNIVERSITAS): En middag med svigerfamilien kan avsløre de verste sidene i amerikansk politikk.

Acai bowl-oppskrift

• Blend mandelmelk, frosne acaibær og en banan i en mixmaster.
  • Ha i peanøttsmør etter ønske.
  • Hell blandingen i en bolle.
  • Strø på hempgranola og oppskåret frukt.

I Californias skate- og surfemetropol, San Diego, finnes klisjeene SoMe-generasjonen kjenner til. Jenter i yoga pants og boxfreshe joggesko, vandrende med gigantiske plastikkopper med skinny venti vanilla ice latte. Det hotteste akkurat nå er Acai bowls, en super food i form av røde bær i en bolle med peanøttsmør, granola og frisk frukt.

California er en demokratisk stat og de fleste av innbyggerne heier på en demokratisk presidentkandidat. Likevel er det ikke vanskelig å finne de ultrakonservative meningene. Hvis du ikke forstår hvilke, dreier det seg om de mange av oss forbinder med nyhetskanalen Fox News og Donald Trump. De politiske meningene er spesielt tydelige nå med presidentvalget i november.

I en familiemiddag med svigerforeldrene til søsteren min, ble spriket i verdigrunnlaget veldig tydelig. Selvfølgelig ikke på et nivå med lange pinlige tausheter, fordi amerikanerne er helt rå på small talk. Men fordi vi var på besøk hos en hardbarka republikansk familie, som stod langt unna den norske troen på velferdsstat.

Vi var i et område med den høyeste tettheten av hvite mennesker i California, Orange County, eller OC, kjent fra TV-serien med samme navn. En vakker kommune med palmer, store hus og mange svære amerikanske biler. Huset til familien var intet unntak, med egen rundkjøring og en svær cabin cruiser parkert utenfor. Inne i huset sto vi rundt en kjøkkenøy med øl fra det lokale bryggeriet i San Diego, da faren begynte å klage på den hårreisende 7.5 prosent høye skatten de betalte i California. Sammenliknet med nordmenn, som betaler 25 prosent på forbruksvarer, ble dette starten på en rekke litt absurde utsagn.

Da svigerfamilien lurte på hva vi synes om president Obama og moren min svarte at han er veldig populær i Norge og Europa, så faren i huset rart på henne. «He is the worst president in history. He hates this country», svarte han. For disse menneskene er Obama betegnet som sosialist, et skjellsord i den republikanske ordboken.

Skuffet svelget jeg ølen og tenkte at dette er det siste stedet jeg kan ytre min beundring for Bernie Sanders. En av de demokratiske presidentkandidatene som med glede kaller seg sosialist. Jeg holdt meg til å rose moren for den massive bollen med guacamole. Så fantastisk det var å kunne spise endeløst med avokado. Det er mange gode ting med California, men politikken, den kan de ha for seg selv.