Toalettportrett: Likestillingsansvarlig i Studentparlamentet ved UiO, Heidi Bang, håper at tydelig skiltede kjønnsnøytrale toaletter vil skape mer bevisste studenter

Nå blir toalettene kjønnsnøytrale

Universitetet i Oslo har bestemt seg for å innføre kjønnsnøytrale toaletter ved alle fakulteter.

– For universitetsledelsen er det svært viktig at Universitetet i Oslo (UiO) er åpent og inkluderende for alle, sier prorektor Ragnhild Hennum.

Det arbeides nå med å kartlegge hvilke toaletter som kan bli kjønnsnøytrale.

– Det er viktig at alle skal føle seg velkommen på campus og ha toaletter som oppleves som trygge og som ikke kategoriserer eller ekskluderer.

Beslutningen kom etter at Studentparlamentet ved UiO i høst vedtok å kjempe for kjønnsnøytrale toaletter. [Universitas intervjuet da transpersonen Vegard Sørnes som håpet å kunne gå på toalettet uten å få kommentarer slengt etter seg](1). Nå er altså universitetsledelsen klare for å innføre det etterlengtede tiltaket.

Kjempebra

Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LLH) mener at universitetet tar et stort skritt i riktig retning. De nye toalettene vil fjerne mange hinder for transpersoner, sier kommunikasjonsrådgiver Ingvild Endestad.

– Vi syns dette er et kjempebra tiltak, og det sender et signal om at universitetet er en plass for alle kjønn. Mange tenker ikke over dette i hverdagen, men det kan gi store utfordringer for dem som bryter kjønnsnormene. Flere føler redsel for sanksjoner, blikk eller i verste fall vold og trakassering når de besøker de tradisjonelle kjønnsdelte toalettene, sier hun.

Universitetet og studentparlamentet jobber nå med å utarbeide et skilt som skal passe de nye toalettene. Flere hensyn må tas, og skiltene må signalisere kjønnsnøytralitet og være universelt gjenkjennbare.

– Men hvordan skal skiltene se ut uten å støte noen?

– Kan det ikke bare stå «toalett»? Det er ikke verre enn det. Det er funksjonen til rommet som burde være skiltet, ikke hvilket kjønn det hører til.

– Mental påkjenning

Likestillingsansvarlig i Studentparlamentet ved UiO, Heidi Bang, har jobbet siden i høst med å få på plass nye toaletter. Hun understreker at UiO burde fremstå som et inkluderende universitet.

– Det er utrolig viktig med et mangfold av mennesketyper i høyere utdanning. Her utdannes framtidens arbeidstagere og her skal man bedrive forskningen. Kjønnsdelte toaletter er en stor mental påkjenning for folk med utradisjonelt kjønnsuttrykk. Jeg håper at tydelig skiltede kjønnsnøytrale toaletter vil skape mer bevisste studenter, sier Bang.

Det kortsiktige målet er å få minst ett kjønnsnøytralt toalett på hvert fakultet. Det langsiktige målet er at dette skal tas hensyn til i planleggingen av nybygg og oppussing av eksisterende bygg på campus.

– Når vil toalettene være klare?

– De første toalettene vil nok være på plass allerede i løpet av våren.

Går i bresjen

Det er stor enighet om at UiOs kjønnsnøytrale toaletter vil ha en stor symbolkraft. Heidi Bang håper at dette vil inspirere andre utdanningssteder til å gjøre sine campus mer inkluderende.

– Dette er ikke en så synlig debatt i Norge enda, men det er en stor diskusjon i USA. Jeg syns det er flott at UiO nå går i bresjen for et bevisst fokus på kjønnsnøytrale toaletter. Så vidt jeg vet er UiO det første universitetet som tar et bevisst valg om å innføre kjønnsnøytrale toaletter. Dette er et viktig politisk standpunkt, sier Bang.

Både rådhuset i Tromsø og Det hvite hus i USA har nå fått sine egne kjønnsnøytrale toaletter. På grunn av universitetets mange gamle bygninger er det vanskelig å si noe om hvor mange toaletter som skal bygges om i første omgang.