På hjul: Det vil bli plassert 200 nye sykkelstativer helt ut til Ring 3. Fire av disse vil bli plassert på Blindern Campus. Studentparlamentsleder Julie Sørli Paus-Knudsen kaller de nye syklene et gledelig gjennomslag.

Endelig bysykler til Blindern

Kampen for å få bysykler til universitetet er over. I løpet av året skal studentene kunne sykle helt til campus.

Sykkelinspektører: UiO-rektor Ole Petter Ottersen og studentparlamentsleder Julie Sørli Paus-Knudsen inspiserer og godkjenner den nye bysykkelen.

– Dette er et gledelig gjennomslag. Vi har jobbet med dette i flere år, og vi er derfor veldig fornøyde med at bysykkelstativene nå endelig kommer på campus, sier leder Julie Sørli Paus-Knudsen av Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo (UiO).

I mer enn 10 år har studentparlamentet, i samarbeid med universitetsledelsen, jobbet for å få bysykkelstativer til Blindern. Også rektor Ole Petter Ottersen er glad for nyheten.

– Dette er svært gledelig og på tide, sier han.

Han forteller at han selv kjempet for å inkludere Blindern i bysykkelordningen med den forrige byrådslederen.

Startet på campus

Bysykkeltilbudet i Oslo blir relansert i år med nye sykler og en ny app for å låse opp syklene fra stativet.

– Det vil bli bygget 200 nye sykkelstativer helt ut til Ring 3. Fire av disse vil bli plassert på Blindern Campus, kan Johan Høgåsen-Hallesby informere. Han er teknologisk direktør i Urban Infrastructure (UIP) som drifter Oslo Bysykkel.

Høgåsen-Hallesby forteller at det moderne bysykkelkonseptet startet nettopp på et universitetscampus.

– I 1996 kunne studentene ved Portsmouth Univeristy i England, som de første i verden, løse ut sykler ved hjelp av et medlemskort med magnetstripe, forteller han.

Dette er et gledelig gjennomslag

Julie Sørli Paus-Knudsen, studentparlamentsleder ved Universitetet i Oslo

Hindringer

Både Paus-Knudsen og Ottersen sier at det er politiske føringer fra Oslo kommune som har gjort at arbeidet har tatt så lang tid. Bysykkelordningen var tidligere begrenset til området innenfor Ring 2.

Paus-Knudsen forteller at det ennå ikke er bestemt hvor de fire stativene på Blindern skal stå.

– Det er ennå ikke blitt enighet om hvor de skal plasseres, men UIP har kommet med et forslag som skal samkjøres med UiO sine ønsker, sier hun.

Reklamefritt campus

En annen hindring mot bysykler på campus har vært at driften av bysykkelordningen finansieres av reklame.

– UiO ville ha et reklamefritt campus, men da vi diskuterte dette i studentparlamentet kom vi frem til at den eventuelle kommersialiseringen er noe vi bare må godta for å kunne få et så flott tilbud på campus, sier hun.

Rektor Ottersen bekrefter at de har vært opptatt av å finne løsninger som både gir studenter og ansatte tilgang på bysykler, samtidig som campus ikke blir nedtagget av reklame.

– Her må vi nok motvillig akseptere reklame for å oppnå et større gode. Dessverre er det i mange saker en konflikt mellom flere motstridende ønsker, sier han.

Flere syklende studenter

Generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening er glad for nyheten om at bysyklene omsider kommer på plass ved universitetet.

– Å velge sykkel fremfor kollektivtransport avhenger veldig av hvor god tilgjengeligheten er. Plassering av bysykkelstativer på Blindern vil absolutt føre til at flere studenter i Oslo velger sykkelen fremfor kollektivtransport, og det vil også gi en god folkehelseeffekt, sier han.

Bysykkeltilbudet på Blindern Campus vil mest sannsynlig ikke være klart før semesterstart i august, med mindre UIP og UiO blir raskt enige om plasseringen av stativene.