Erfaren leder: Mange studentpolitikere får ansvar slengt etter seg uten å ha erfaring med det. Marianne Andenæs har derimot vært en lederskikkelse siden tidlig i tenårene.

Vil lede Student-Norge

Vervveteranen Marianne Andenæs har meldt seg inn i kampen om Norges tyngste studentverv.

marianne andenæs

Ville du valgt henne? Her er CVen til Marianne Andenæs:

• 2015-: Medlem av Sentralstyret, NSO
  • 2014-2015: Leder for Studentparlamentet ved UIO
  • 2014-2015: Representant i landsstyret, NSO
  • 2013-2015: Styreleder i Borrettslaget Sverres gate 1-3
  • 2013-2014: Representant Studentparlamentet ved UIO
  • 2013-2014: Fundraiser, Røde Kors
  • 2012-2014: Vertinne hos Vapiano
  • 2012-2013: Leder og økonomiansvarlig i fagutvalget på statsvitenskap, UIO
  • 2012: Undervisende reiseleder, STS Språkreiser
  • 2011-2013: Låseansvarlig, Kiwi
  • 2005-2009: Låseansvarlig, Rimi
  • 2006: Hovedtrener i Hauger Fotballklubb, Jenter93

Den tidligere lederen for Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo, Marianne Andenæs (26), stiller nå i ringen for å bli leder av Norges Studentorganisasjon (NSO). Med i overkant av 230 000 studenter i ryggen har NSO som mål å være den ledende premissleverandøren i alle utdanningsspørsmål. Økt studiestøtte og bygging av nye studentboliger er de viktigste kampene, mener Andenæs.

– Uten NSOs engasjement ville vi aldri fått løftet 11 måneder studiestøtte, en kamp det i praksis bare er studentbevegelsen som går i front for. Jeg er opptatt av at alle skal ha rett til utdanning og at alle skal kunne være heltidsstudenter om de ønsker det. Jeg får ikke ro i kroppen før alle studenter kan være heltidsstudenter uten å måtte jobbe ved siden av, sier hun.

Slagkraftig

Andenæs skriver nå sin masteroppgave i statsvitenskap. Bak seg har hun bachelorer i statsvitenskap og latinamerikanske studier. Som leder mener hun at det viktig å se de store linjene.

– Med meg vil man få en leder som har lang erfaring, både fra studentbevegelsen og andre verv. Jeg har relevante studier, samt god politisk forståelse som kan gi NSO mye gjennomslagskraft. Dette vil kanskje være spesielt viktig i året som kommer for å kunne påvirke de politiske valgprogrammene. Jeg vil også understreke at neste år handler om å legge grunnlaget for mange år frem i tid.

Hvem som blir leder for NSO i perioden 2016-2017 blir avgjort på landsmøtet i Lillestrøm i april.

– En naturlig leder

Andenæs mener hun har hatt stor nytte av å sitte som leder for Studentparlamentet ved UiO. Mange studentpolitikere får plutselig mye ansvar, uten at de kanskje har erfaring med det.

– Du har arbeidserfaring som strekker seg fra å være fotballtrener, styreleder til å være låseansvarlig på Rimi. Hvilke av disse erfaringene er mest relevante som NSO-leder?

Har du vært på Linkedin-profilen min?»

Marianne Andenæs

– Har du vært på LinkedIn-profilen min? Mye av erfaringen min viser at jeg ofte blir tildelt lederansvar. Jeg er en naturlig leder som tar ansvar og som får folk med meg. Jeg vil spesielt trekke frem mitt verv som styreleder i borettslaget mitt, en veldig nyttig erfaring med tanke på å ha økonomisk forvaltningsansvar.

Fortsatt tvangsmedlemskap?

I fjor skrev vi en sak om at alle studentene automatisk ble medlem av NSO hvis deres lokallag var medlem. Hva tenker du om at studentene ufrivillig meldes inn i NSO? Burde studenten i gata få lov til å melde seg ut om hen vil det?

– Jeg syns at det var en viktig debatt å ta på landsmøtet og jeg ser at det kan være problematisk at en ikke kan melde seg ut om man ønsker det. Likevel mener jeg NSO står sterkt med dagens ordning, og det store medlemsantallet gjør at de er synlige i sektoren. Men jeg tror debatten var sunn, for å bevisstgjøre organisasjonens representasjon.

Andenæs holder alle dører åpne for fremtiden. Men hun vil helst bli i sektoren. På spørsmålet om hun kan tenke seg å følge tidligere NSO-lederes karrierevalg inn i politiske rådgiverroller svarer hun åpent.

– Jeg vil jo fortsette å jobbe med og for høyere utdanning, men dersom noen av de politiske partiene hadde tilbudt meg en jobb, så hadde jeg sett på det som en stor mulighet. Jeg holder alle dører åpne for fremtiden.

Er lederstillingen i NSO noe for deg?

• LØNN: Statens lønnstrinn 25
  • ARBEIDSTID: Det er umulig å svare på. Som leder må du konstant være tilgjengelig og gjøre den jobben som det kreves at du gjør.
  • REISEDØGN I ÅRET: Det varierer. Noen av de faste arrangementene våre arrangeres tidvis utenfor Oslo.
  • # Kilde: Nåværende NSO-leder Therese Eia Lerøen