Norske studenter ærligere enn forventet

Lånekassen anslo at studenter svindlet dem for 72 millioner i året. Det faktiske beløpet er under halvparten.

I forrige uke ble Lånekassen etterlengtede «svindeltall» for 2014 publisert. Lånekassens påkostede studie fant i alt 2200 studenter som hadde fått borteboerstipend, på tross av at de bodde hjemme hos mor og far. Totalt svindlet de med seg 35 millioner kroner, og snyltet dermed til seg en verdi som tilsvarer 466 666 utepils (forutsatt en pris på 75 kroner per øl).

– De aller fleste studenter er ærlige, men samtidig ser vi at noen velger å forsøke å jukse til seg stipend de ikke har rett på. Det anser vi som alvorlig misbruk av samfunnets velferdsgoder, sier Marianne Andreassen, administrerende direktør i Lånekassen.

Les mer: Lånekassen avdekker juks til 35 millioner

Mindre svindel enn ventet

Da Lånekassen startet jakten på svindlerne for ett år siden regnet de med at [det totale svindelbeløpet var svimlende 72 millioner kroner.](2)

– Det er første gang vi gjennomfører en slik totalkontroll. Tidligere har vi tatt stikkprøver av omkring 1000 studenter, og vært avhengig av å gjøre anslag. Vi ser nå at det potensielle svindelbeløpet vi estimerte med etter stikkprøvekontrollen i 2012, lå litt for høyt, sier Andreassen.

Direktøren forteller at det er stor forskjell på hvor lenge studentene som er tatt i bokontrollen har vist seg å være hjemmeboere. Noen har vært det i én måned, andre har vært det i et helt år.

Det estimerte svindelbeløpet lå litt for høyt

Marianne Andreassen, direktør i Lånekassen

Streng straff?

Studentene som ikke oppfyller kravene til dokumentasjon får stipendet omgjort tilbake til studielån. Dessuten får studentene en suspensjonsperiode som er like lang som svindelperioden.

– Vi anser reaksjonene våre som passende. Samtidig som det kan ha store konsekvenser for den enkelte å jukse med dette, er det viktig for oss å gi unge muligheten til å komme videre i livet. Der mener vi å ha funnet en god balanse.

Andreassen forteller at Lånekassen vurderer straffen etter hver kontroll. Hun ønsker ikke å gå inn på om det er aktuelt å straffe studentene ytterligere.

– Hvordan reagerer studentene som blir tatt med buksene nede?

– Noen innrømmer jukset, mens andre kommer opp med for dårlig dokumentasjon. Dessuten er det mange som ikke svarer, sier hun.

Ny studentjakt er igang

Direktøren kan også fortelle at en ny kontroll allerede er i gang for kalenderåret 2015.

– Vi håper å finne en nedgang i neste kontroll. Den omfatter 46 000 studenter og resultatene vil foreligge en gang til høsten, sier Andreassen.