Vinner: Rektor Rice kan føre prisbelønt kommunikatør til merittlisten. Arkivfoto Iselin Shaw of Tordarroch

Rice vinner kommunikasjonspris

Da Geelmuyden-Kiese skulle kåre fjorårets klareste taler fant de én svært tydelig stemme i akademia – selve «tåkefyrstenes Eldorado».

Rektor Curt Rice på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) fikk hele 42 prosent av stemmene i kåringen av 2015s klareste tale. Dermed danker han ut både statsminister Erna Solberg og KrF-leder Knut Arild Hareide, som med sine sammenlagte 13 prosent ikke når den [ferske rektoren](3) til knærne.

Det er kommunikasjonsbyrået Geelmuyden-Kiese (GK) som står bak kåringen. Det er to såkalte tåkepriser som deles ut – Tåkelurprisen og Tåkepratprisen – og Rices uheldige motstykke er Ap-leder Jonas Gahr Støre som vinner nidprisen for det GK kaller et «tåkesvar» på et hypotetisk spørsmål om han som statsminister selv ville turt å møte Dalai Lama.

Formidlingsansvar

Rice får på sin side skryt for «fremragende feministiske tale» i fjor:

– Fedre som er hjemme med sykt barn får applaus. Det får ikke mødre.

Dette uttalte Rice til Aftenposten i et portrettintervju i forbindelse med sin første immatrikulering av studenter på HiOA. Her annonserte han en knallhard feministisk linje som rektor.

Det vant ham titlene «tåkelur» og «feministrektoren» i GKs pressemelding.

– Jeg er veldig glad for prisen. Samtidig er det litt rart å vinne for noe jeg mener det ikke er kontroversielt å si. Det forventes en del av kvinner som ikke forventes av menn. Vi skal ikke ha et arbeidsliv der fedre får applaus, og ikke mødre, skriver en fornøyd rektor i en epost til Universitas.

Bli bedre kjent med vinneren: Les Universitas' store Rice-portrett

GK selv kaller akademia et «tåkefyrstenes eldorado av uforståelig tale og faguttrykk» og understreker at det finnes mange gode kandidater til Tåkepratprisen blant Rices kollegaer. Han selv erkjenner problemstillingen.

– I akademia har vi et ansvar for å formidle klart og tydelig, enten det er i undervisning eller i forskningsformidling til allmenheten. Språk kan brukes for å stenge folk ute, og det skal vi være bevisste på.

Amerikansk innflytelse?

– I dag tar flere kvinner enn menn universitetsutdannelse. Jentene slår gutta i karakterjaget. Men når barn og familie dukker opp, dundrer gamle kjønnsroller inn som en dampveivals. Curt Rice er amerikaner og ser oss litt utenfra. Takk for at du ser skavankene i likestillings-Norge, skriver seniorrådgiver i GK, Gunnar Mathisen, om utdelingen.

Til tross for pris for klar tale fikk ikke Universitas svar på sitt direkte spørsmål om rektorens amerikanske bakgrunn har bidratt til å gjøre ham til en prisvinnende kommunikatør.

– Det er bra at man får gode tilbakemeldinger av å prate direkte. Det har jeg kanskje med meg fra mange år i Nord-Norge, spekulerer Rice, tidligere prorektor ved Universitetet i Tromsø, likevel et annet sted i eposten.

Verdig vinner? Døm selv: Advarer studenter mot å komme til Norge

Det er i underkant av 1300 av GKs kunder og kontakter som har avgjort Tåkeprisene 2015 i en spørreundersøkelse. Prisene har blitt delt ut siden 2013. Med seg i det som så langt er en trio av tåkelurer har Rice bååde Øystein Stray Spetalen og Lasse Jangås, henholdsvis finansmann og kulturredaktør i avisen Nordlys.