Kobler av: -Alt blir vanligvis morsommere når man er høy, og maten smaker bedre. Det er en fin måte å koble av, sier 20-åringen.

Historier om cannabis holder liv i rusmiljøet

Fortellinger om rusbruk frister folk til å prøve cannabis, viser ny norsk forskning. Studenter er typiske cannabisdebutanter, mener rusprofessor.

– Jeg vil sammenligne det med alkohol. Hvorfor begynner vi å drikke? Fordi det er spennende, alkohol er bare der, og det er noe folk snakker om. Slik var det med cannabis også, sier informatikkstudenten Torkel Rogstad og lener seg tilbake i kjøkkenstolen, der han sitter med bena i kors.

At venner hadde prøvd å røyke marihuana var ikke uvanlig i miljøet han vanket i under tenårene, og etter den første blåsen er cannabis noe han har kommet tilbake til. Ikke jevnlig, men heller ikke sjelden, må han poengtere.

Sterkest blant venner

I antologien «Narrative Criminology. Understanding Stories of Crime» skriver professor Sveinung Sandberg om ungdom som beskriver sine egne cannabis-opplevelser. Sandberg, som forsker ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi ved Universitetet i Oslo, har sammen med amanuensis Sébastien Tutenges gjennomført 100 dybdeintervjuer med cannabis-røykere.

– Resultatene viste at fortellinger om rusopplevelser opprettholder interessen, og skaper motivasjon til å prøve cannabis, eller andre rusmidler, forteller Sandberg.

Ifølge forskeren er det først og fremst historier fra venner og bekjente som dominerer og har mest påvirkningskraft, mens mytiske historier om rusopplevelser hos kjendiser ikke vil ha like stor motivasjonskraft, fordi det føles lenger unna.

– Et typisk eksempel er en gjeng med ungdommer, der noen som har prøvd å røyke forteller om hvordan cannabis åpnet underbevisstheten, hvordan musikkopplevelsene var mye kraftigere eller filmopplevelsene bedre, forteller professoren.

Les også: [Hasjholdninger overrasker forskerne](1)

Sveinung Sandberg, rusprofessor ved UiO

Gjenskaper fortellingene

Torkel velger innimellom å røyke cannabis istedenfor å drikke alkohol, og ser ofte flere ulemper ved alkoholen enn jointen.

– Jeg ville ikke drukket meg full dagen før jeg skulle på jobb, men det går bra å røyke seg høy, sier han.

I tillegg til å studere informatikk ved UiO, jobber 20-åringen deltid som mattelærer på si. Etter en lang uke med forelesninger og jobb er det deilig å slappe av med en film, og en joint.

– Man får et annet perspektiv, ulik rus har ulike sosiale funksjoner. Jeg ville ikke røyket cannabis på en fest hvor det deltok førti personer, der jeg kun kjente ti av dem, men jeg ville heller ikke drukket meg full om vi bare var tre personer, forklarer Torkel.

Professor Sandberg mener teorien om at videreformidling av rusopplevelser holder liv i rusmiljøet, også gjelder alkohol og andre rusmidler.

– Det er fortellinger om overskridelser som får folk til å reise til Sunny Beach og Ibiza. Der har de en forventning om å oppleve det samme, og dermed gjenskapes situasjonene og det dannes nye historier. Å gå ut på byen er det samme, i litt mindre skala. Alle de dumme tingene folk gjør i fylla; som å stjele et trafikkskilt eller rote med noen de ikke skulle, er ofte en gjentakelse av kjente drikkehistorier, som iscenesettes på nytt, utdyper han.

Rusinspirasjon

Torkel kjenner seg igjen i at fortellinger fra venner og bekjente kan bidra til å skape interesse for et rusmiddel. I tillegg tror han fortellinger om rus fra kjente personer kan ha en viss effekt.

– Jeg hadde en periode tidligere hvor jeg var veldig fan av Apple, og leste derfor biografien om Steve Jobs etter at han døde. Der forteller blant annet Jobs om at noe av det beste han hadde opplevd var å prøve LSD, og det gjør jo mer interessant å prøve andre rusmidler fordi han var en person jeg så opp til på den tiden, sier han.

Professor Sandberg mener studenter er en gruppe som typisk kan la seg friste til å prøve marihuana. Som et uskyldig opprør etter man har forlatt foreldrenes barm i en tid hvor man skal finne seg selv.

– Cannabisrøyking er utbredt, men det er flere studenter som debuterer senere i 20-årene, og kanskje røyker et par ganger i studieperioden før de får fast jobb og etablerer seg, sier han.

Les mer: [Hasjforbud ga bedre karakterer](2)

Sandberg understreker også at effekten av cannabis i seg selv kan være nok til at mange bruker stoffet jevnlig, men mener fortellingene fra andre hjelper mange inn i rusmiljøene.

– Jeg vil si at fortellinger holder liv i alle miljøer, alle kulturer er grunnleggende opprettholdt og vedlikeholdt av fortellinger. Men fortellinger kan også holde folk unna. Heroin er et typisk eksempel på noe allmennheten oppfatter som negativt, og den holdningen får folk til å ta avstand fra tyngre stoffer, påpeker han.

Torkel tror også at cannabis blir mer tiltrekkende for unge fordi det er ulovlig, og dermed blir mer spennende.

– Hvis jeg forteller at jeg skal ta en øl så ansees det som helt ukontroversielt. Hasj er ikke en del av den daglige samtalen her, og hvis jeg skulle fortelle det til noen må jeg stole på at vedkommende ikke ringer politiet, noe som gjør det mer mystisk, konkluderer han.