Jihad som ungdomsopprør

Deeyah Khan har vunnet UiOs menneskerettighetspris og laget dokumentar om jihadister.

Deeyah Khan

[I forrige uke ble Deeyah Khan](1) tildelt Universitetet i Oslos (UiO) menneskerettighetspris. Til tross for å ha mottatt flere prestisjefylte priser før, som en Emmy for sin første film, innrømmer Khan at prisen fra UiO er spesiell.

– Det er virkelig et privilegium. Jeg er beæret, men også ganske desorientert. Det høres kanskje rart ut, men jeg er så besatt av det arbeidet jeg gjør at når noe som dette hender så blir man helt satt ut.

Dagen etter prisutdelingen holdt hun en introduksjon til en privat visning av «Jihad», dokumentarfilmen hennes som kom ut i sommer. Dette er den andre dokumentaren som har gitt Khan internasjonal oppmerksomhet. Som hennes første film «Banaz, a love story», gir den et innblikk i livet til unge muslimer.

– Jeg ville komme nærmere hva realiteten er for disse menneskene og ikke bare hva ekspertene sier om dem, forteller hun.

Veien inn i hverdagen til disse sinte unge menneskene viste seg å være svært utfordrende.

– Til slutt kom vi likevel til et punkt hvor ungdommene jeg intervjuet innså at jeg faktisk var der for å lytte. Jeg har personlig mye imot dem, men jeg klarte å se dem som mennesker til slutt.

– Bedre muslim enn deg

Mye av arbeidet til Khan har vært i jakten på hva som egentlig driver unge, radikaliserte menn og kvinner inn i hendene på organisasjoner som IS. Et kjennetegn er at fremmedkrigerne ofte kommer fra liberale og sekulære familier i vesten. Selv om disse hjemmene ikke nødvendigvis praktiserer islam lengre, så er kulturen fortsatt svært patriarkalsk.

– Kulturer i Midtøsten og Sør-Asia har et tolags-hierarki. Det er et skille mellom menn og kvinner, men også mellom gammel og ung. Mange unge mennesker har ingen rett eller mulighet til å si nei til sine foreldre.

Når barn av innvandrere vokser opp og skal gjøre opprør, prøver de ofte å bevise for foreldrene at de er vestlige. De identifiserer seg som norske, men dette blir ikke akseptert og barna faller fortsatt for foreldrenes autoritet. Den nye generasjonen har derimot tilpasset seg.

– Det den nye generasjonen har lært, og dette er ganske brilliant, er å bruke religion. «Far, du er ikke engang en god muslim. Jeg er en bedre muslim enn deg». Helt genialt. De kan få legitimitet ved å snakke med radikale imamer og komme tilbake med tidenes trumfkort, selv om spiritualitet også naturligvis spiller en rolle.

IS: Den tredje vei

Khan forteller at vi ofte snakker om en marginalisering mange av disse barna føler i det hun kaller «det hvite samfunnet». Men hun mener at de også føler på denne marginaliseringen i sine egne hjem. De tar derfor avstand fra begge deler. Og i dag har de en tredje retning de kan snu seg til, nemlig mot IS og liknende grupper, ifølge Khan.

– Terroristgrupper sier: Kom hit. Du kan få gifte deg med den du vil. Du kan eie det du vil. Du kan faktisk være med å bygge noe. Dette ender naturligvis med å appellere til veldig mange, sier Khan.

For hva betyr det å være norsk? Etter at alle sidene av debatten har fått sitt verdensbilde snudd på hodet, mener Khan at vi må omdefinere identiteten vår helt.

– Det kan inkludere oss alle og da vil det inkludere talentet, kreativiteten og potensialet til alle. Det trenger ikke å være en sivilisasjonskræsj, det kan være et møte mellom mennesker. Vi tenker hele tiden: «Å herregud, hva er det Profetens Ummah eller hva nå enn idiotene heter finner på», men de er ikke de eneste som er her. Den typen mennesker vil alltid eksistere, som da jeg var ung og det hele tiden var snakk om A- og B-gjengen.

Var i Paris

Under innspillingen av «Jihad» reiste Khan blant annet rundt i Midtøsten. Hun tilbragte da en del tid i Palestina.

– Da jeg møtte palestinere og fortalte dem at det er flere unge i vesten som reiser ut for å dø for dem som fremmedkrigere, så er reaksjonen alltid den samme. Sinne. «Kom heller hit og bygg noe! Kom hit med bøker eller klær eller lærdom i stedet».

Filmskaperen var i Paris fredag 13. november. Hun tilbragte dagen i byen og satt på et fly på vei hjem til London da terrorangrepene fant sted.

– Det føles annerledes denne gangen.

– Hva tror du det kommer av?

– Jeg vet ikke, men det er som om at noe nytt har blitt satt i gang.