Feiring med stor F: Studentpolitikerne samlet seg på Luna Park i Oslo for å feire seier i kampen om 11 måneders studiestøtte. Foto: Patrick Da Silva Sæther

Innfører 11 måneder studiestøtte

En årelang studentkamp er vunnet. I 2020 får studenter én ekstra måned studiestøtte.

Vi er mildt sagt gledelig overrasket

NSO-leder Therese Eia Lerøen

Etter forhandlinger på overtid la regjeringen og støttepartiene fram nytt statsbudsjett på mandag denne uka. Budsjettforlikets store overraskelse er en opptrapping av studiestøtten med én uke i året i fire år. Opptrappingen starter i 2017 og fra og med 2020 får studentene fulle 11 måneder studiestøtte.

– Det lå ingenting i de opprinnelige budsjettforslagene som antydet dette, så vi er mildt sagt gledelig overrasket, sier en fornøyd leder i Norsk Studentorganisasjon Therese Eia Lerøen.

En fersk undersøkelse viser at én av tre studenter bekymrer seg over økonomien sin. -En ekstra måned med studiestøtte er et etterlengtet steg i riktig retning

Eksamenstid: Studentene Tora Øiom og Mai Nayeli Hauge mener man må være smart og disiplinert for å klare seg kun på studielån. Man kan heller ikke stille høye krav til komfort. Foto: Matthis Kleeb Solheim

– Utgjør en forskjell

Studentene Tora Øiom og Mai Nayeli Hauge er svært positive til forlengelsen av studiestøtten.

– Det kommer til å utgjøre en forskjell. En måneds studiestøtte dekker husleien for én til to måneder, og det vil komme godt med i eksamenstiden, sier Øiom.

Begge har deltidsjobb ved siden av studiene i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Å leve på studielånet krever streng disiplin og færre goder, ifølge pedagogikkstudentene.

– Mange må ha deltidsjobb for å være komfortable. Dårlig økonomi i studietiden kan føre til at enkelte dropper ut fordi de heller vil jobbe og tjene penger, tror Nayeli Hauge, og legger til:

– Mer støtte gir større frihet til å velge om man vil jobbe eller ikke.

Fornøyd

Høyrepolitiker Kristin Vinje sitter i Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget. Hun er fornøyd med et budsjettforlik som hun tror vil bedre situasjonen til studentene.

– Jeg tror mange ser at regjeringen og samarbeidspartiene har løftet satsingen på studentboliger og studiestøtten ett brått hakk siden regjeringsskiftet i 2013. 11 måneders studiestøtte vil gi studentene enda bedre mulighet til å fokusere ytterligere på studiene, sier Vinje.

Hun mener mandagens budsjett er en forlengelse av politikken regjeringspartiene, Venstre og Krf har samarbeidet om de siste årene.

– Vi har styrket studiefinansieringen gjennom hele regjeringsperioden, i tillegg til å ha utrettet mye på kunnskapsfeltet.

– Seier for studentene

Stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn fra Venstre har i mange år kjempet for opptrapping av studiestøtten.

– Dette er en sak mange har jobbet lenge med og det er veldig godt å omsider være i mål. Jeg gikk til valg på dette i studentpolitikken. Nå får jeg gleden av å stemme for dette på Stortinget. Dette er en seier for studentbevegelsen og for Venstre, sier Rotevatn.

Han mener opptrapping av studiestøtten har vært en viktig prioritering for Venstre.

– Særlig fordi det er med på å sikre lik studierett. Det er alt for mange studenter som har dårlig råd og som må jobbe ved siden av studiene. I tillegg studerer folk lengre enn før og eksamenene kommer sent i semesteret.

Fikk du med deg? -Regjeringen og samarbeidspartiene skal ha enorm ros

– Et taktskifte

Hvordan har samarbeidet med regjeringen om studentvelferdspolitikken gått?

– Vi er veldig fornøyd med resultatene innen forskning, kunnskap og utdanning. Vi mener det har manglet på studentvelferden. Nå leverer vi også der, sier Rotevatn.

Seier til tross, Rotevatn er klar på at det fortsatt er mange kamper som må tas før man er i mål i studentvelferden.

– Venstre er for å justere opp studiestøtten. Men vi er veldig fornøyd med det vi nå har fått til, og vi tar en kamp av gangen.

Fortsatt en jobb å gjøre

NSO-leder Lerøen er ikke bekymret over å gå arbeidsledig nå som kampen om studiestøtte er vunnet.

– Det vi har nå er en forpliktende plan, og det er et utrolig viktig steg. Nå må vi sikre at også mengden økes slik at vi får studiestøtten opp til 1,5 ganger grunnbeløpet i folketrygden, sier hun.

Regjeringen og støttepartienes budsjettvedtak skal videre legges fram for Stortinget. Forliket betyr i praksis at vedtaket går gjennom.

ingrinag@universitas.no