Overrasket: Leder i Norsk Studentorganisasjon, Therese Eia Lerøen gleder seg over utvidelsen av studiestøtten. Arkivfoto: Adrian Nielsen.

Studenter bekymret over egen økonomi

37 prosent av studenter bekymrer seg over egen økonomi. Leder i NSO, Therese Eia Lerøen mener en ekstra måned med studiestøtte er et etterlengtet steg i riktig retning.

Undersøkelsen

• Sentio Research samler inn data fra studenter i hele landet på vegne av NSO og Universitas. Høstens undersøkelse ble gjennomført i november og er basert på et tilfeldig utvalg av 1005 studenter.
  • Sentrale funn:

• 37 prosent er bekymret i stor eller svært stor grad over egen økonomiske situasjon; 33 prosent i liten eller svært liten grad.
  • 64 prosent har deltidsjobb ved siden av studiene.
  • Av disse har 32 prosent i stor eller svært stor grad relevant jobb; 49 prosent i svært eller liten grad.
  • 88 prosent tror de kommer til å få relevant jobb innen 5 år etter fullførte studier.

Studentenes økonomiske situasjon er en kilde til stor eller veldig stor bekymring for mer enn én av tre studenter. Det viser resultatene fra en helt fersk undersøkelse utført av Sentio på vegne av Norsk studentorganisasjon (NSO) og Universitas.

– Det er veldig synd at så mange studenter bekymrer seg over økonomien sin. Vi ønsker at studenter hovedsakelig blir stilt faglige og ikke økonomiske krav. Studentene har mange bekymringer fra før, det er unødvendig at økonomien skal være enda en stressende faktor, sier leder i NSO Therese Eia Lerøen.

Ved en tilsvarende undersøkelse foretatt på samme tid for to år siden svarte 33 prosent at de var bekymret på samme spørsmål. Etter to år med ny regjering er Lerøen fornøyd med at det tas grep for å bedre studentenes økonomiske situasjon.

Fikk du med deg? Innfører 11 måneders studiestøtte

– Tvinges ut i jobb

Ifølge undersøkelsen har over 60 prosent av studenter deltidsjobb ved siden av studiene, og nesten halvparten av dem er i en jobb som er lite eller svært lite relevant for studieretningen de går. Ifølge Lerøen dekker ikke dagens studiestøtte mer enn det mest elementære, og viser til Statistisk sentralbyrås levekårsundersøkelse fra 2010 hvor ett funn er at 74 prosent av studiestøtten går til boutgifter.

– Løsningen blir ofte en ekstrajobb, støtte fra foreldre eller begge deler. Vi ser og at studentene tvinges ut i deltidsjobber som ikke er relevante for utdannelsen de tar. Det går utover tid brukt på studiene, og tilhørigheten til studiestedet. Tilhørighet i studietiden viser seg å være viktig både for motivasjon og gjennomføring av studier, sier NSO-lederen.

– Riktig retning

NSO har lenge etterlyst et større løft for studiestøtten. Lerøen kaller regjeringen og samarbeidspartienes studentboliginitiativ, og nå utvidelsen av studiestøtten, «historisk».

– Den 11. måneden med studiestøtte betyr at studenter får dekket husleien sin i juni. Det er et viktig bidrag for at studentene skal kunne fokusere på studiene og mange er glade over beslutningen, sier hun.

Var det mange som senket skuldrene sine litt da beskjeden om 11 måneder studiestøtte kom?.

– Nå er det først og fremst nye studenter og studenter tidlig i studieløpet som vil nyte godt av dette. Men med nye studentboliger og en ekstra måned med studiestøtte er vi på vei i riktig retning, mener Lerøen.

ingrinag@universitas.no