Trenger mer kunnskap: Andrine Haugejorden og de andre studentene er glad for at det nå kommer lovendringer.-Det er veldig viktig at studenter får kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge.

Vil ha overgrep på pensum

Kunnskapsdepartementet ønsker at lærerstudentene skal få mer og bedre informasjon om vold og overgrep mot barn. Forslaget blir godt tatt i mot av både forelesere og studenter.

– Dette var på tide!

Det sier Andrine Haugejorden, som studerer til å bli barnehagelærer ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

– Vi trenger å få kunnskap om et så viktig tema, og hvordan vi skal håndtere det. Det er på høy tid at det kommer inn i lærerplanen, sier hun.

Masterstudent Camilla Obrenovic er helt enig. Hun studerer naturfag og idrettsfag og forteller at kunnskap om overgrep er noe hun har savnet i undervisningen.

– I gymtimer kan det være vi møter elever som ikke vil dusje, gjemmer seg, eller ikke vil ta av seg klær når det er glovarmt ute. Det blir viktig for oss å vite hvilke tegn og signaler vi skal se etter, og hvordan vi skal håndtere slike situasjoner, sier hun.

Viktig endring: Camilla Obrenovic har savnet tematikken i undervisningen. Hun mener lærerstudenter må vite hvordan de skal håndtere situasjoner i arbeidslivet knyttet til vold og overgrep.

Les mer om lærerstudenter: Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet frykter at læresteder lar være å kaste ut uskikkede studenter av økonomiske hensyn

Ønsker endringer

Hva går forslaget deres ut på?

– Endringen innebærer at det er et krav at lærerutdanningene skal sikre at deres studenter har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, inkludert vold og seksuelle overgrep mot barn.

Det forteller statssekretær i Kunnskapsdepartementet (KD), Birgitte Jordahl. Hun sier at forslaget er en oppfølging av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementets tiltaksplan for å bekjempe vold og seksuelle overgrep mot barn og ungdom.

Tiltaksplanen ble lansert i november 2014.

– Med grunnlag i faglige vurderinger skal lærere være i stand til å følge opp og melde i fra mistanke om overgrep til rette instans for oppfølging, forteller Jordahl. Hun håper endringene kommer på plass så fort som mulig.

– Vi forutsetter at endringene kan tre i kraft umiddelbart og forventer at alle institusjonene har dette på plass i sine planer senest høsten 2016.

Frist for høringssvar er på fredag.

– Lærerstudenter kommer til å møte problemer knyttet til vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, både i barnehage og skole.

Silje Marie Bentzen

For mange tema?

Dekan ved fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved HiOA, Knut Patrick Hanevik, er godt fornøyd med tiltakene og intensjonen til departementet.

– Det er viktig å holde studentene informert og kunnskapsrike på området. Problematikken er ikke fremmed for oss i undervisningssammenheng, og vi har forståelse for at departementet ønsker å styrke lærerutdanningen på dette området.

Selv om HiOA utelukkende er positive til høringsforslaget, er det fremdeles bekymringer knyttet til tid og omfang av temaet.

– Generelt har lærerutdanning svært mange områder som skal dekkes. Når alle skal ha oppmerksomhet, blir det lite tid til å gjennomgå temaene, sier Knut Patrick Hanevik.

Hanevik forteller at studenter som har fravær, ikke alltid får med seg temaer som blir gjennomgått.

– Vi blir av og til beskyldt for å ikke belyse enkelte tema, men vi kan ha det i læreplanene og gitt undervisning uten at studentene har fått med seg dette på grunn av fravær i to-tre dager, dessverre.

Pedagogstudentene jubler

Leder Silje Marie Bentzen for pedagogstudentene berømmer regjeringen for tiltakene og gir sin fulle støtte til lovendringsforslaget.

Bentzen forteller at pedagogstudentene sender sitt høringssvar til KD denne uken.

– I vårt høringssvar har vi fokus på viktigheten av kjennskap til overgrep, og språk knyttet til kropp og seksualitet. Det er nødvendig at barn og unge får en større bevissthet rundt sin egen kropp, og da er det viktig at voksne ikke bruker språk knyttet til skam rundt emnet.

Enig med HiOA

Bentzen forteller at det i dag er forskjeller på høyskoler og institusjoner i hvilken grad de belyser problematikken i undervisning.

– HiOA har ikke overgrep i planen sin, men legger om til å arrangere konferanser og kurs om temaet utenfor emneplanen. Lokallagene våre er også flinke til å arrangerer konferanser hvor dette har vært tematikken.

At lærerutdanningene dekker mange områder og tema, og at det derfor blir lite tid til gjennomgang, er Bentzen enig i.

– Man bør vie ut lærerplanen. Det betyr ikke nødvendigvis at man trenger å ha mange forelesninger, men man trenger kunnskap og det er for dårlig lagt opp slik som det er i dag.

martehme@universitas.no