Verdig vinner: Deeyah Khan ble tirsdag kveld tildelt UiOs menneskerettighetspris.

Flyktet fra Norge etter trusler

Deeyah Khan mottok Universitetet i Oslos Menneskerettighetspris for sitt arbeid for kvinners ytringsfrihet.

Deeyah Khan er en norsk, London-basert filmskaper og musiker som ble presset ut av Norge som tenåring av de konservative kreftene i det norsk-pakistanske miljøet. Som 17-åring fikk hun dødstrusler fordi hun var musiker. Nå er hun aktuell med sin andre dokumentarfilm, «Jihad» der Khan har intervjuet menn og kvinner som har vært involvert i radikal islam. Filmskaperen har utforsket ungdommens perspektiv på ekstremisme og hvordan unge radikaliseres.

Fortsatt Oslo-jente

Rektor Ole Petter Ottersens åpningstale, som var tydelig preget av fredagens terror i Paris, endte med lyspunktet:

– Velkommen tilbake.

En tydelig rørt prisvinner tok så over podiet.

– Jeg reiste fra Norge som 17-åring, og har vært tilbake flere ganger etter det, men jeg tror aldri noen har sagt velkommen tilbake før. Selv om jeg snakker engelsk nå, så, jeg er en Oslo-jente, sa hun.

Prisvinneren holdt så en kraftfull tale som manet det internasjonale samfunnet til å fortsette å holde sammen.

– Det vi har foran oss idag er en invitasjon fra IS. De vil at vi skal svare med frykt og hat. Om vi svarer med vold og krigshandlinger vil det selvfølgelig føles godt, men er det det vi egentlig vil?

Khan mener at det grupperinger som IS og terrorister som Anders Behring Breivik frykter mest av alt er samhold på tvers av kultur og landegrenser.

Radikal forebygging

Prisvinneren påpekte at IS bruker hundrevis av timer på hver unge rekrutt. De lytter og tilbyr et åpent rom hvor de unge kan få være seg selv og snakke fritt.

– Da hjelper det ikke at vi svarer med en 8-4 jobb, sa Khan, som mener at en sosialarbeider ikke alene kan tette hulheten en ungdom i opprør og identitetskrise føler på.

Lederen for komitéen som deler ut prisen, Inga Bostad, fortalte etter seremonien at Khan vant prisen for hennes arbeid for kvinners ytringsfrihet og innsatsen mot radikalisering av ungdom.

Universitas tilbrakte seks timer med Deeyah Khan dagen etter prisutdelingen. Les resultatet i neste ukes avis.