Nye tider: Forelesninger på Edderkoppen vil bli en saga blott i 2019. Slik ser Entra for seg at jusbygget vil se ut i 2019. Foto: MAD arkitekter/Entra

Jusstudentene flytter ut av rottereir i 2019

Nå foreligger endelige planer for UiOs nye jussbygg. Kun godkjenning fra kommunen gjenstår, men eiendomsdirektøren har troen.

Gleder seg: Dekan ved Det juridiske fakultet, Hans Petter Graver, ser lyst på fremtiden og håper kommunen godkjenner Entras byggeplaner. Arkivfoto: Skjalg Bøhmer Vold

I dag er studentene ved Det juridiske fakultet spredt på over 10 forskjellige bygg i Oslo. Et nytt bygg skal forhåpentligvis være et samlende sted for studentene.

Dekan ved Det juridiske fakultet, Hans Petter Graver er ikke fornøyd med dagens løsning.

– Undervisningslokalene er gammeldagse og vi har vært nødt til å leie hotellet Edderkoppen til forelesninger, forteller Graver.

Han mener at et nytt bygg er nødvendig for å heve studiekvaliteten ved fakultetet. Fordi studentene er spredt over flere bygg, blir avstanden mellom de forskjellige fagmiljøene for stor. Dekanen påpeker også andre mangler ved dagens løsning.

– Det er blant annet dårlig luft, rotter og vanskelige rømningsveier.

Ferdig i 2019?

Det er eiendomsselskapet Entra som står for byggeplanene på Tullinløkka. Selskapet har nå levert et endelig forslag om nytt jusbygg til Oslo kommune. Det er kommunen som må godkjenne forslaget, og direktør ved UiOs Eiendomsavdeling John Skogen, er svært positiv.

– Jeg har god tro på at Oslo kommune kommer til å godkjenne Entras forslag om bygging av nytt jusbygg på Tullinløkka. Entra har tilpasset seg kommunens krav og omgivelsene og det har vært en god dialog.

Skogen tror at universitetet og Entra vil få endelig beskjed fra kommunen i løpet av mai eller juni 2016. Med en slik tidsramme vil bygget stå ferdig til semesterstart høsten 2019.

900 lesesalsplasser

Det er planlagt 900 lesesalsplasser til jusstudentene i det nye bygget. De skal erstatte gamle plasser.

– Det er jo slik at alle eksterne leieforhold inkludert Domus Nova blir avviklet når nybygget står ferdig. Det betyr at lesesalplassene i disse forsvinner og erstattes med 900 i nybygget, forteller eiendomsdirektør Skogen.

Det er seks eller syv leieavtaler som vil sies opp når bygget står ferdig.

– Våre egne tre store sentrumbygninger beholdes, men her blir det naturligvis noe omflytting så vi har ennå ikke full oversikt over antall lesesalplasser her, sier Skogen.

Ifølge Universitetet i Oslos hjemmesider skal det nye bygget huse 4000 studenter. De kommer til å dele på 900 lesesalsplasser. Enn så lenge er det imidlertid uklart hvor mange lesesalsplasser Det juridiske fakultet vil disponere.

Gleder seg: Dekan ved Det juridiske fakultet, Hans Petter Graver, ser lyst på fremtiden og håper kommunen godkjenner Entras byggeplaner. ARKIVFOTO: FOTOGRAF