Trange kår:Under Dusken går en usikker fremtid i møte. Ansvarlig redaktør i Under Dusken sier det er uaktuelt å godt NTNUs tilbud om finansiering. Foto: Eivind Kise

Redaktør: NTNUs krav er urimelig

NTNU tilbyr seg å redde studentmediene i Trondheim økonomisk, men setter én betingelse. Uaktuelt, sier redaktør.

Under Dusken

• Er en del av Studentmediene i Trondheim, sammen med nettavisa Dusken.no, Radio Revolt og Student-TV.
  • Studentmediene i Trondheim eies av Samfundet og SiT.
  • Samfundet har sagt opp sin del av eierskapsavtalen. Det betyr at studentmediene i desember 2015 står med kun én eier og et nesten halvert budsjett.
  • NTNU krever nedleggelse av papiravisa mot økonomisk hjelp.

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) tilbyr økonomisk krisehjelp til studentavisa Dusken, men setter én betingelse: Dusken må legge ned papiravisa Under Dusken. Papiravisa ble etablert i 1914, og er Norges eldste studentavis.

Avisa har hatt store problemer etter Samfundet i Trondheim sa opp sin del av eierskapet av avisa. Det har medført økonomiske vansker for Dusken, som de seneste månedene har vært på jakt etter nye samarbeidspartnere for å få finansiell støtte.

NTNU ønsker ikke å gå inn som eier, men vil bistå studentavisa med økonomisk støtte. NTNU krever imidlertid at Dusken legger ned papiravisa si.

• Les mer om den pågående pengekampen: [Dramatisk pengekamp kan sende Norges eldste studentavis i avgrunnen](1)

– Trist

Ansvarlig redatør i Under Dusken, Synne Hammervik synes det er svært trist at NTNU stiller krav om nedleggelse av papiravisa.

– Vi når ut til mange flere studenter på papir enn på nett, så NTNUs krav fremstår som urimelig for oss. Jeg skulle ønske at NTNU hadde en tettere dialog med oss før de satte dette kravet. Mitt inntrykk er at deres plan var å digitalisere hele avisa svært raskt. Men vi eies ikke av NTNU, sier hun til Universitas.

Trist: Ansvarlig redaktør i Under Dusken Synne Hammervik, synes det er svært trist at NTNU krever at papiravisa legges ned.

– Er det sannsynlig at dere godtar NTNUs forslag?

– Så lenge de kommer med så tydelige redaksjonelle føringer er det veldig uaktuelt for oss. Jeg har tidligere sagt at vi skal fortsette å trykke og distribuere Under Dusken på campus.

• Flere studentaviser i Norge frykter for fremtiden: [Må kutte i lønninger og stillinger](2)

Papir på vei ut

Prorektor ved NTNU, Berit Kjeldstad, mener derimot at satsning på papirmedier hører fortiden til.

– Det gjelder utdanning og kommunikasjon generelt. Framtida er digital, sier Kjeldstad til Universitetsavisa.

Hun mener studentene bør følge bedre med på den digitale utviklingen.

– Man må forholde seg til at papirproduktet ikke går rundt økonomisk, sier hun.

– Uklokt

Også Arne Jensen, generalsekretær i Norsk Redaktørforening påpeker at papiravisene er i en vanskelig situasjon.

– I mediebransjen går trenden mot digital publisering, sier han til Universitas.

Jensen tviler imidlertid på om NTNUs krav er rimelig.

– Hvorvidt det er klokt av NTNU å kreve digitalisering er en annen sak. Hvis flesteparten av leserne til Under Dusken benytter seg av papiravisa, kan det virke mot sin hensikt å digitalisere. Det er leit at Under Dusken kanskje legges ned.

Jensen mener studentavisene har viktige samfunnsoppdrag, og at hverken studentene eller NTNU ville vært tjent med en svakere studentavis.

– Studentaviser er gode kilder til informasjon om norske læresteder. Et kritisk blikk på institusjonene er viktig.