Stemmer: Fra Studentparlamentets møte i oktober. Foto: Amanda O. Berg

Strenge krav til universitetsledelsen

En historisk miljøkomité og en ny modell for digital eksamen er blant de viktigste sakene Studentparlamentet på UiO vedtok i forrige uke.

Studentparlamentet ved UiO hadde torsdag 6. november sitt tredje møte dette semesteret. Dette er de viktigste sakene.

Den manglende tilretteleggingen av hverdagen til studenter med dysleksi er så alvorlig at den truer kravet om lik rett til utdanning»

Julie Paus-Knudsen, leder for Studentparlamentet ved UiO

1. Digitalisering av eksamen

– Jeg er fornøyd med vedtaket om at Studentparlamentet ønsker Bring your own device (BYOD) som hovedmodell for digital eksamen. Det åpner opp for varierte vurderingsformer i fremtiden, sier Line Willersrud, studie- og læringsmiljøansvarlig i arbeidsutvalget.

BYOD innebærer at studentene selv stiller med egen PC på eksamen. Ifølge Willersrud er alternativet til BYOD å investere i et spesifikt datautstyr, men dette vil være mindre fleksibelt med tanke på å videreutvikle eksamensformene i årene fremover.

– Studentparlamentet ønsker ikke at digitaliseringen bare skal være en erstatning for penn og papir, men også en mulighet til å utvikle andre vurderingsformer enn den tradisjonelle skoleeksamenen. Det åpner BYOD for, sier Willersrud. Et eksempel på en alternativ eksamensform er hjemmeeksamen.

Gry Anita Hemsing, leder for Prosjekt digitalisering av eksamen ved UiO, orienterte Studentparlamentet om hvilke muligheter som finnes for digital eksamen. UiO har som mål å være ledende innen utviklingen av digitaliserte eksamener, men hun presiserer overfor Universitas at hvordan vurderingsformen blir i det enkelte emne er opp til fagmiljøene. Hun oppfordrer studentene til å ta dette opp med emneansvarlig hvis de ønsker endringer.

Miljøkomité: Bak: Jonas Nilsen og Jens Lægreid. Foran f.v.: Julie Paus-Knudsen, Ellinor Gitlesen og Jor Hjulstad Tvedt. Komiteen er klar for å gjøre UiO til et fyrtårn innen bærekraftig utvikling og miljøvennlig drift.
  • Fikk du med deg? [Universitetet bommet totalt på digitalt mål](3)

2. Ny miljøkomité

Studentparlamentet vedtok også å danne en komité for miljø. Hva komiteen konkret skal arbeide med er fortsatt uklart og delvis opp til medlemmene, men den skal komme med egne forslag til hvordan UiO kan bli bærekraftig. I tillegg skal den være en faglig ressurs for Studentparlamentet.

– Det er historisk at vi nå nedsetter denne komiteen, det viser at vi mener alvor når vi sier at UiO skal satse på miljø, sier Julie Paus-Knudsen, leder av Studentparlamentet.

3. Satsing på dysleksi

[Universitas har skrevet en rekke saker om mangel på tilrettelegging for studenter med dysleksi](1). Studentparlamentet krever nå at dyslektikere får bedre tilrettelegging, i første omgang ved hjelp av økt kompetanse hos rådgiverne og bedre informasjon til nye studenter. I motsetning til studenter med synsnedsettelse gir ikke dysleksi tilgang til for eksempel gratis lydbøker som læringsverktøy.

– Den manglende tilretteleggingen av hverdagen til studenter med dysleksi er så alvorlig at den truer kravet om lik rett til utdanning, sier Paus-Knudsen.

• Fikk du med deg? [Studentparlamentet vil endevende studiehverdagen din](2)

4. Akademisk dugnad for flyktninger

Som en følge av dagens flyktningkrise ønsker Studentparlamentet og UiO å hjelpe studenter på flukt med å fortsette studiene i Norge. Det skal blant annet avholdes en orienteringsdag for prosjektet første desember, i samarbeid med SAIH. Neste år skal aktuelle flyktninger inviteres til møte.