Studentopprør: Westerdølingene er ikke nådige mot rektor Bjørn Jarle Hansen (midten). Nå har de fått viljen sin – og pengene tilbake.

Westerdals får tilbake hver krone

Uken begynte med en gladnyhet for Westerdals-studentene. De får tilbakeført 105 millioner fra eierne som et resultat av medieoppmerksomheten rundt saken.

Dette kommer fram i en pressemelding på en nettside drevet av selskapet Anthon B Nilsen, eierne av Westerdals ACT.

Les bakgrunnen: [Hvor er penga?](1)

Økokrim på banen

Siden det ble kjent at 105 millioner kroner var tatt ut av den nyfusjonerte privathøyskolen har det vært tendenser til studentopprør på Westerdals. Samtidig har en rekke eksperter og fremstående politikere gått langt i å antyde at loven ikke er fulgt.

I forrige uke møtte representanter fra Kunnskapsdepartementet opp i Økokrim for å snakke om saken, skriver DN. I tillegg har en enstemmig Kontroll- og konstitusjonskomité på Stortinget forlangt svar på hvorfor Kunnskapsdepartementet ikke har fulgt opp Riksrevisjonens bekymrede rapporter om Anton B Nilsens drift av sine statsstøttede skoler.

Les saken som startet det hele: [- Umoralsk å ta betalt for høyere utdanning](4)

– Ikke ulovlig

Etter en kaskade av negativt vinklede medieoppslag har ABN holdt et styremøte der konsekvensene av omtalen er blitt drøftet.

– Selskapet har derfor besluttet å rydde enhver tvil av veien om Westerdals finansielle grunnlag og handlingsrom ved å eliminere kapitaleffekten fra sammenslåingen av tre skoler, heter det i pressemeldingen.

Kapitaleffekten det snakkes om kom i forbindelse med opprettelsen av Westerdals ACT i en fusjon av tre ABN-eide privathøyskoler. 20 millioner ble betalt direkte til underselskapet ABN Utdanning, mens 85 millioner ble gjeld. I praksis flyttet eierne 105 millioner fra et selskap det var ulovlig å ta utbytte fra, til et hvor det var lov.

Disse pengene skal nå tilbake til Westerdals ACT.

Dette er ikke fordi det har skjedd noe ulovlig, står det i pressemeldingen, men for å «bidra til ro for ansatte og studenter.»