Veterinærhøgskolen er rangert i Europatoppen:

Nå kan de miste akkreditering

Alle anbefalte oppkjøp av Follo dyreklinikk, men rektor mener de ikke har råd. Nå står utdanningskvalitet, prestisjesestatus og store inntekter i fare.

– Å ikke kjøpe opp Follo dyreklinikk er risikosport. For å beholde statusen som en av de beste veterinærutdanningene i Europa er vi avhengige av nok pasienter. Denne står nå i fare, mener instituttleder Ann Margaret Grøndahl ved Institutt for sports og familiedyrmedisin ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

Hun frykter at veterinærstudenter vil få færre smådyrspasienter å behandle, noe som vil svekke studiekvaliteten. I tillegg kan de økonomiske konsekvensene bli store.

– Dersom pasientgrunnlaget reduseres når Veterinærhøgskolen flytter til Ås, reduseres også klinikkinntektene og med halvert aktivitet kan tapet bli 20 millioner kroner hvert år, sier Grøndahl.

LES OGSÅ: Mangler dyr til veterinærstudentene

I 2019 flytter Norges veterinærhøgskole fra Adamstuen i Oslo til NMBU på Ås. I forrige uke skrev Universitas at veterinærstudenter raser mot NMBU-ledelsens manglende vilje til å kjøpe en lokal dyreklinikk. Nå viser det seg at et mindre pasientgrunnlag kan føre til at høyskolen mister akkrediteringen sin. Akkrediteringen betyr at Norges veterinærhøgskole er ansett som en topputdanning i Europa.

Anbefaler oppkjøp

Norges veterinærhøgskole fikk i fjor status som veterinærutdanning på høyeste nivå som en av kun ti veterinærutdanninger i Europa av The European Association of Establishments for Veterinary Education (EAEVE). EAEVE har ansvaret for å evaluere de europeiske veterinærutdanningene i Europa og er meget viktig for den europeiske anerkjennelsen til Veterinærhøgskolen.

– Akkrediteringen til EAEVE er et stort kvalitetsstempel, og Kunnskapsdepartementet har vært tydelige på at veterinærutdanningen i Norge skal være akkreditert.

LES OGSÅ: Frykter ikke flytting

I fjorårets rapport uttrykker EAEVE sin ekspertkomité bekymring for at smådyrspasientene kan bli færre ved flyttingen til Ås. Det ble derfor anbefalt å kjøpe en lokal klinikk for å demme opp for dette. Denne anbefalingen har blitt gjentatt fra flere hold.

– EAEVE anbefalte oppkjøp, Melbø-utvalget anbefalte oppkjøp og styret ved NMBU konkluderte på siste styremøte med at oppkjøp skulle vurderes. Her er alle anbefalinger trosset, sier instituttleder Grøndahl.

Risikoavlastning

– Ingen kan spå fremtiden, men et oppkjøp av Follo dyreklinikk ville vært en betydelig risikoavlastning for å sikre tilgangen på pasienter, sier dekan Øystein Lie ved fakultetet for veterinærmedisin og biovitenskap.

Lie var også medlem av Melbø-utvalget som i forkant av flyttingen ble utnevnt for å sikre en best mulig overgang til Ås. Utvalget konkluderte med at oppkjøp ville være det mest lønnsomme på sikt. Denne anbefalingen er nå trosset, men Lie respekterer likevel avgjørelsen.

– Som faglig leder for fakultetet har jeg arbeidet hardt og målbevisst for å sikre pasientgrunnlaget og den akkrediterte utdanningen. Som et av tiltakene har jeg anbefalt oppkjøp av Follo dyreklinikk, men jeg både respekterer og tar til etterretning rektors avgjørelse.

Garanterer akkreditering

Rektor Mari Sundli Tveit ved NMBU forteller at det utelukkende var økonomiske grunner som lå bak avgjørelsen om å ikke kjøpe Follo dyreklinikk.

– Det ligger ingen politiske årsaker bak denne avgjørelsen. Vi har lenge jobbet hardt med å kjøpe opp Follo dyreklinikk, men hadde rett og slett ikke nok økonomisk handlingsrom til å gi selger et godt nok tilbud, sier Tveit.

Ifølge Tveit er det nemlig kun NMBUs virksomhetskapital som kan brukes til å kjøpe opp verdier. Bevilgningene universitetet får fra staten er forbudt å bruke på aksjekjøp. Til tross for at universitetet ikke hadde råd til å kjøpe dyreklinikken, sier hun at verken studenter eller ansatte har grunn til bekymring.

– Ingen trenger å engste seg. Å miste pasientgrunnlaget og den europeiske akkrediteringen er ikke et alternativ. Jeg kan garantere at vi finner løsninger som sikrer dette, sier Tveit.

– Hvilke andre løsninger kan bidra til å sikre pasientgrunnlaget ved overgangen til Ås?

– Vi har diskutert flere løsninger, men hva disse innebærer kan jeg ikke kommentere før saken har vært oppe i styret.