I praksis: Om dagen er Tina Dahlstrøm politipraktikant på Grønland politistasjon. Ifølge PSTs trusselvurdering er uniformert politi utpekt som mål for terrorister, som gjør at politiet nå skal bevæpne seg. Dahlstrøm føler praksisen likevel er trygg sammen med veileder.

Politistudenter i praksis:

Politistudenter ubevæpnede terrormål

Ifølge PST eksisterer en konkret trussel mot uniformert politi. Dermed er også politistudenter utsatt når de skal i praksis.

Tina Dahlstrøm

– Man tenker naturligvis på dette som politistudent, og i praksisperioden blir man jo ekstra oppmerksom på det.

Det sier Tina Dahlstrøm, andreårsstudent på Politihøgskolen i Oslo.

Høsten 2014 skjerpet annonserte Politiets sikkerhetstjeneste (PST) at terrortrusselen mot Norge var ytterligere skjerpet. Ifølge PST er nå sannsynligheten større for at et terrorangrep vil skje, enn for at det ikke vil skje. Uniformert forsvar og politipersonell er utpekt som sannsynlige mål for terrorister.

Dette har ført til at alt uniformert politi nå er bevæpnet. Ordningen er midlertidig, og skal blant annet gi uniformert politi evnen til å forsvare seg under terroranslag.

Det er kun små merker på skuldrene som skiller en ubevæpnet politistudent fra en bevæpnet politibetjent.

Fredrik Svendby Engen, leder av Politiet fellesforbunds studentlag.

Nå er politistudenten Dahlstrøm stasjonert på Grønland politistasjon for et år i praksis, og inngår dermed i en gruppe som er et uttalt terrormål.

– Det blir jo en del av jobben og risikoen som er knyttet til yrket. Det visste jeg da jeg søkte politiutdanningen. Og jeg er jo veldig synlig med uniformen som er helt lik den vanlige politibetjenter går med, sier Dahlstrøm.

Endret instruks

I løpet av praksisåret får politistudentene vanlige politioppgaver, men er ikke med på oppdrag der politiet normalt ville ha bevæpnet seg. Oslo Politidistrikt har blant annet sitt eget opplegg rundt studenter i operativ tjeneste, hvor patruljer med studenter ikke blir prioritert som første patrulje på stedet på de mer alvorlige sakene.

LES OGSÅ: Vil ikke gi studentene mer våpentrening

Politihøgskolen i Oslo har likevel gitt en instruks på bakgrunn av terrortrusselen til praksisstudentene.

– Vi skal for eksempel ikke gå alene, være ekstra årvåkne og ta et ekstra kikk over skulderen. I tillegg er veileder med på å ta avgjørelser i den operative tjenesten, sier Fredrik Svendby Engen, leder av Politiet fellesforbunds studentlag.

Han var selv i praksis i Asker og Bærum politidistrikt høsten 2014 da PST skjerpet sin trusselvurdering.

– Vi er relativt ferske studenter når vi er i praksis og som student må man ha i bakhodet at politiet er en utsatt yrkesgruppe. Og vi får jo med oss PSTs vurderinger, sier Engen.

Vedvarer

Trusselvurderingen som kom i fjor høst gjelder fremdeles og kan vare i lang tid fremover. PST melder at de fortsatt ser en negativ utvikling i trusselbildet knyttet til fremmedkrigere og IS-sympatisører, og at uniformert politi er særlig utsatt.

LES OGSÅ: Vil heller fengsle flere

– Norges trusselbilde som er bygget på ekstrem islam er fremdeles skjerpet. Og et mulig terrormål er politiet, noe vi baserer på tilfeller vi har sett i utlandet, sier Martin Berntsen seniorrådgiver i PST.

– Hva har dette å si for politistudenter som skal i praksis?

– Vi har ikke sett på politistudentenes situasjon, men jeg kan si at alt uniformert politi er mulige terrormål, sier Berntsen.

Ivaretar sikkerhet

Geir Valaker er leder av bacheloravdelingen på Politihøgskolen i Oslo og sier at studenter i praksis arbeider tett med øvrig politipersonell. Han kan forsikre at studentenes sikkerhet er viktig.

– I skarpe situasjoner vil øvrig politipersonell ivareta sikkerheten til både publikum, studenter og seg selv. I de tilfeller en politipatrulje får melding om et skarpt oppdrag, som kan innebære bruk av våpen, skal studenter ikke delta. Nåværende midlertidig bevæpning har ikke endret dette, forteller Valaker.

LES OGSÅ: Politihøgskolen bevæpner ansatte

Regjeringen har forlenget den midlertidige bevæpningen av politiet fram til 15. oktober etter anbefaling fra Politidirektoratet (POD) og PSTs trusselvurdering fra i fjor høst.

Den vordende politibetjenten Dahlstrøm merker at trusselsituasjonen også påvirker henne.

– Men jeg føler meg trygg sammen med veileder, selv om han nå må bære våpen på hofta, forteller Dahlstrøm.

POLITI I PRAKSIS: Om dagen er Tina Dahlstrøm politipraktikant på Grønland politistasjon. Ifølge PSTs trusselvurdering er uniformert politi utpekt som mål for terrorister, som gjør at politiet nå skal bevæpne seg. Dahlstrøm føler praksisen likevel er trygg sammen med veileder.