Sint: Leder for Veterinærforeningens studentutvalg Jo Bruheim er skeptisk til kvaliteten veterinærutdannelsen kan få på Ås.

Mangler dyr til veterinærstudentene

Follo dyreklinikk er lei av å vente på svar fra NBMU, og selger klinikken til noen andre. Dette vil gå hardt utover veterinærstudentene.

Jo Bruheim

– Jeg reagerer med sinne på hvordan NMBU ikke klarer å ta avgjørelsen om å kjøpe, sier lederen for Veterinærforeningens studentutvalg, Jo Bruheim.

I 2008 år ble det vedtatt at Norges veterinærhøgskole og Veterinærinstituttet i 2019 flyttes til Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på Ås. Med mindre NMBU blir eier av Follo dyreklinikk, er det fare for at både veterinær- og dyrepleierstudenter ikke får nok pasienter å øve seg på.

I dag ligger Norges veterinærhøgskole sentralt i Oslo, og det er mange av byens innbyggere som benytter seg av dyreklinikken i Ullevålsveien.

– Jeg tviler på at Oslos dyreeiere vil kjøre flere mil til Ås med dyrene sine. Det er ikke mange nok beboere på Ås til at det kan komme mange nok nye pasienter, sier Bruheim.

Les også: Sjokkerte veterinærer vurderer å slutte

Lei av å vente

Lederen for Follo Dyreklinikk synes det er synd at studentene mister muligheten til å utføre pasientbehandling.

– Jeg har lenge ønsket å selge til NMBU, men et sted må grensa gå for venting, forteller Harald Small, leder for Follo dyreklinikk.

Er løpet helt kjørt for NMBU?

– Med mindre NMBU kommer på banen igjen veldig raskt, er avgjørelsen tatt om å selge til noen andre, sier Small.

Bekymret for studentene

Rektor ved NMBU, Mari Sundli Tveit, forteller at det er økonomiske grunner til at Universitet ikke har kjøpt opp dyreklinikken.

– Vi klarte ikke å gi et bedre tilbud enn den andre interesserte, sier hun.

Tveit er bekymret for studentene, men kan likevel garantere at studentene vil få et bra nok tilbud.

– Vi må gjøre alt vi kan for å skaffe et godt nok pasientgrunnlag. Vi må se på alle muligheter, forteller Tveit.

Det er ennå ikke lagt noen spesifikk plan for hvordan universitetet skal løse problemet, men Tveit forteller at det er innkalt til møte.

– Vi planlegger en massiv markedsføring for å gjøre dyreeiere i hele regionen kjent med vår klinikk, Norges nye Universitetsdyresykehus. Det er også aktuelt å samarbeide med andre klinikker, sier hun.

– Lommerusk

Jo Bruheim er oppgitt over rektoren ved NMBU. Han mener det er en lettfattelig og naiv avgjørelse av universitet.

Bruheim synes synd på fremtidige studenter.

– Studenter som har jobbet hardt for å komme inn på Veterinærhøgskolen, vil ikke få møte dyr i utdanningen sin, sier han.

Bruheim forteller at det er lite penger det har vært snakk om.

– Sett fra en students perspektiv, så synes jeg summen for klinikken har vært lommerusk sammenlignet med kapitalen universitetet sitter på, forteller Bruheim.