100-årsjubileum: Papiravisen Under Dusken fylte 100 år i fjor. Avisa feiret med en utstilling som tok for seg hele historien fra 1914. Foto: Eivind Kise

Norges eldste studentavis kan bli nedlagt

Dramatisk pengekamp kan sende Norges eldste studentavis i avgrunnen.

Studentmediene i Trondheim eies av Samfundet og SiT, hvorpå Samfundet har sagt opp sin del av eierskapsavtalen. Det betyr at studentmediene i desember står med kun én eier og et nesten halvert budsjett. Daglig leder ved Studentmediene i Trondheim, Mikkel Bolstad Dæhli, er frustrert over situasjonen.

– Det er snakk om veldig små summer. De har begge lyst til å beholde studentmediene, men så er det snakk om en prinsippsak. Vi har 250 studenter som ønsker å jobbe med studentmediene, og da synes jeg det er synd at både samskipnaden og Studentersamfundet gjør såpass lite for å beholde det.

Med kun én eier og halvert budsjett vil det gå verst utover Under Dusken, trondheimsstudentenes studentavis gjennom over 100 år. Hvis ikke Samfundet og samskipnaden kommer til enighet, eller det kommer en ny eier inn, vil de i januar måtte starte opp helt på nytt igjen med en ny selskapsform, og uten Under Dusken.

– Vi opplever at eierne våre gambler med Skandinavias eldste studentavis. Studentmediene har vært en gjeng på Studentersamfundet i 100 år, og det vil vi gjerne fortsette med.

Det er ikke bare Trondheims studentmedier som sliter: Frykter for fremtiden

Vil kutte i finansieringen

Dag Herrem er leder i Finansstyret ved Samfundet, og han forteller at det er uaktuelt å fortsette å stå for nesten halvparten av finansieringen, når de selv er en forening som utelukkende er basert på frivillighet.

– Vi ser til Oslo og Bergen, hvor det dekkes av semesteravgiften og samskipnaden, sier Herrem.

Herrem ønsker likevel gjerne å beholde eierskapet og bidra med å rekruttere frivillige til medieredaksjonene.

Styreleder Knut Jørgen Vie i SiT mener en slik avtale er uakseptabel for Samskipnaden.

– Da vil Samfundet forvalte motoren i bedriften, mens vi står igjen med det fulle økonomiske ansvaret. Vi kan ikke ha et økonomisk ansvar for noe vi ikke har kontroll over, sier Vie.

Studentmediene i Trondheim får 400 000 kroner i støtte fra Studentersamfundet, mens de får 600 000 kroner fra samskipnaden gjennom Velferdstinget og semesteravgiften, som alle studenter må betale. Dette gjør studentmediene i Trondheim mye billigere i drift enn i Oslo og Bergen, hvor de samlede studentmediene mottar henholdsvis 4,4 millioner kroner og 2,9 millioner kroner, i følge Herrem.

– Det som gjør det billig å drive med studentmedia i Trondheim er fordi vi har Studentersamfundet. Da får man tak i mange frivillige og mange flinke folk, sier han.

Guffen husleie

I dag betaler Studentmediene i Trondheim 400 000 kroner i husleie, for en av samskipnadens lokaler like ved Samfundet. Det vil si at av de 600 000 kronene studentmediene mottar fra Velferdstinget, går 400 000 kroner tilbake til samskipnaden. Det synes ikke Bolstad Dæhli noe om, som mener samskipnaden har altfor mye penger i egenkapital fra før.

– Pengene går inn i et profesjonelt selskap som ikke bruker dem. Det kunne lett vært strøket med et pennestrøk, men de velger å ikke gjøre det. Det ville gjort alt mye enklere, sier Bolstad Dæhli , som forteller at samskipnaden gikk med et overskudd på 58 millioner kroner i fjor.

I både Bergen og Oslo slipper studentmediene å betale husleie. Herrem synes husleien føles guffen, og mener SiT fort kan komme opp på tilskuddsnivået som trengs til studentmediene.

– De bør opp på 1,2 millioner kroner, men de ligger på 600 000 kroner i år. Hvis de bare gir bort lokalene, så er de oppe på en million med en gang.

– Ikke helt intuitivt

Vie mener det ikke er så enkelt, og sier det blir feil av SiT å bruke boligbudsjettet på å gi bort lokaler til Studentmediene i Trondheim.

– Jeg forstår at det ikke er helt intuitivt, men vi kan ikke nekte studentmediene å leie seg inn hos oss. Vi hadde leid ut til andre om vi ikke hadde hatt studentmediene som leietager, sier Vie.

Han forteller at det blir de andre leieboerne hos SiT som må betale hvis de kutter til studentmediene.

– Vi kan kutte på overskuddet i SiT, og finansierere derifra, men da blir det mindre penger til bolig i fremtiden og dyrere kontingenter.

Herrem er klar på at det vil være en mye mer gunstig og ikke minst billigere om SiT gikk inn for den modellen Samfundet ønsker, fordi Samfundet er såpass godt trekkplaster at man ikke trenger å lokke med honorarer.

– De ser at det ikke er et annet alternativ uten at det koster 3-4 millioner. For da må samskipnaden begynne å betale lønn. Det er en ganske stor fordel å gå inn sammen med Samfundet, og sånn sett er vi den største bidragsyteren.