Festplass: Torsdag og fredag arrangeres litteraturfestivalen STED på Frederikkeplassen. Foto: Patrick da Silva Sæther

Litteratur, øl og sirkus

50 studenter har for første gang stablet litteraturfestivalen STED på beina. Øl, støyjazz og et sirkustelt og skal bringe litteraturmiljøet i Oslo sammen.

Torsdag og fredag arrangerer litteraturvitenskapsstudentene litteraturfestivalen STED. Da festivalen startet opp i går, stod det tolv ulike arrangementer på programmet. Debatter, høytopplesninger og konserter er noe av det som tilbys frem til fredag kveld.

– Programmet spenner bredt, fra temaer som skeiv litteratur og den introverte samtidslitteraturen, til forholdet mellom litteratur og teater, sier arrangør Julia Wiedlocha.

Vil samle kreftene

Festivalen er et samarbeid mellom seks ulike studentforeninger, med litteraturtidsskriftet Lasso som pådriver. Ideen fikk studentene fordi de forarget seg over hvor dårlig kontakt det er mellom de ulike litteraturforeningene.

– I løpet av et semester sitter vi ofte på hver vår tue og snakker lite sammen. Vi holder på med mye spennende, og det gjør vi aller best sammen. Resultatet er en festival hvor vi får belyst litterære problemstillinger fra mange og viktige synsvinkler, sier Ola Mile Bruland i litteraturtidsskriftet Lasso.

I tillegg ønsker studentene å samle det brede litteraturmiljøet i Oslo på Blindern campus.

– Et av målene er å delta i den offentlige litterære samtalen. Miljøet på Blindern har lite kontakt med det øvrige litteraturmiljøet i Oslo, og derfor er det viktig å bringe sammen studenter, akademikere, kritikere og litteraturinteresserte på en felles arena.

Den fraværende kontakten mellom studentene og det øvrige litteraturmiljø i Oslo er ikke noe nytt fenomen: Eg ve’ te’ Bergen

Støy-jazz og poesi-slam

Festivalen arrangeres midt på Fredrikkeplassen i et sirkustelt. Plasseringen håper de vil kunne bidra til at studenter som ellers ikke ville gått på liknende arrangementer, dumper innom for en øl og litteraturforedrag.

– Vi fikk spørsmål fra en ivrig student om vi skulle sette opp sirkus. Da kunne vi fortelle at det er en litteraturfestival, men det ville han heldigvis også gjerne komme på, sier Bruland.

Selv om det ikke bys på noe direkte sirkusrelatert, kan studentene få med seg andre ting enn bare foredrag og debatter. Det blir nemlig tid til både poesi-slam og åpen mikrofon, der støy-jazz ved Street Fajita kombineres med improvisert høytlesning fra de som måtte ønske.

– Kulturstyret sviktet

Dette er første gang litteraturfestivalen arrangeres. Bak ligger mange timer med tankevirksomhet og arbeid. Ideen kom for et år siden, og Wiedlocha og Bruland har arbeidet ubetalt og fulltid med arrangementet siden påsketider. Rundt 50 studenter er involvert i oppsetningen arrangementet.

Helt lett har det derimot ikke vært underveis. Studentene søkte støtte fra Kulturstyret, men ble ikke tilgodesett stort. Istedet klarte studentene å finne midler til arrangementet hos bl.a. Fritt Ord, Frifond og Institutt for lingvistiske og nordiske studier.

– Kulturstyret har latt oss i stikken, så vi måtte finne finansiering andre steder. Det gjorde prosessen unødvendig tidkrevende, sier Wiedlocha.

Svein Tømmerdal, leder i Kulturtinget, har følgende svar til Universitas:

– Det er naturligvis beklagelig at søker opplever å bli sviktet, men vedtaket er fattet helt i henhold til øvrig praksis hos Kulturstyret, på bakgrunn av mandatet gitt fra Velferdstinget i Oslo og Akershus. Når det er sagt fikk søker en anseelig sum på 10 000 kroner for denne typen pilotprosjekt da Kulturstyret vektlegger kvalitativt nye tilbud som har potensiale for å treffe mange studenter.

Les vår anmeldelse av litteraturtidsskriftet Lasso: En sump av råtne utkast?

#allwhitepanel

I tillegg har festivalen blitt kritisert av #allwhitepanel-aksjonistene som ruller på sosiale medier, både nasjonalt og internasjonalt. Kritikken, som er blitt postet på festivalens facebooksider, dreier seg om at det kun er hvite, vestlige personer å finne i panelene til STED.

– I utgangspunktet er vi på samme side, og synes det er synd hvis kritikken skal ta fokus bort fra festivalen. Vi har imøtegått kritikken og arrangerer en egen debatt om konsekvensene av at vi har blendahvite paneler. Utover dette håper og tror vi ikke at det vil legge noen demper på arrangementet, sier hun.

Festivalen går til fredag kveld, og er gratis og åpent for alle. Programmet kan sjekkes ut på STED sine facebook-sider.

Du kan lese mer om STED og #allwhitepanel-kritikken i Universitas på onsdag.