Vokt deg: MDGs nasjonale talsmann Rasmus Hansson mener studenter må vokte seg for Jonas, Erna og Siv.

– Studenter stemmer seg til arbeidsledighet

Rasmus Hansson fraråder studenter å stemme på Fremskrittspartiet, Høyre og Arbeiderpartiet. Politikken deres er en trussel for fremtidige arbeidsplasser, mener Hansson.

– Støre, Jensen og Solberg er farlige for dagens unge. De snakker om det grønne skiftet, mens de i virkeligheten bruker nesten alle pengene, skattefordelene og subsidiene på enda mer olje, sier stortingsrepresentant og nasjonal talsmann for Miljøpartiet De Grønne Rasmus Hansson.

Han mener politikken til Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre setter studenters fremtidige arbeidsplasser og velferd i fare.

Høyre svarer på kritikken: Kaller MDGs miljøpolitikk en snarvei til fattigdom

Fremtiden på spill

Stortingsrepresentanten trekker en tydelig linje mellom det han kaller «fossilpartiene Ap, Frp og Høyre» og fremtidig arbeidsledighet. Han mener dette viser seg tydeligere enn noen gang nå når flere tusen mister jobbene i oljebransjen på grunn av overproduksjon av olje.

– Jensen, Støre og Solbergs svar på dette er å helle enda flere milliarder inn i oljesatsningen i stedet for å satse på det som er best for dagens studenter. Det er dette vi kaller «å bære havre til en død hest», sier han.

Studentene må vokte seg. Det er de unge som skal overta et samfunn som baserer seg på en næring som er dødsdømt.

Rasmus Hansson

Ifølge Hansson tviholder disse partiene på en oljepolitikk som setter ytterligere fart i klimaendringene, øker oljeavhengigheten til norsk økonomi og setter fremtidens velferd i Norge på spill.

– Studentene må vokte seg. Det er de unge som skal overta et samfunn som baserer seg på en næring som er dødsdømt, sier han.

Grønne arbeidsplasser

Hansson mener det må satses like mye på grønne arbeidsplasser som det før har blitt satset på arbeidsplasser i oljebransjen. Det er de politiske lederne som må sørge for at det er nok arbeidsplasser til studentene når omstillingen kommer.

– Hvis AP, Høyre og Frp hadde gjort det MDG foreslår hadde vi allerede stått klare til å skape de arbeidsplassene som behøves for å få til det grønne skiftet. Krisen vil til slutt komme som julekvelden på kjerringa, sier han.

Ifølge Hansson burde partiene i stedet samarbeide med MDG slik at det kan skapes 300 000 nye, grønne og fremtidsrettede arbeidsplasser.

Talsmann: Endre Borgen Mæland i Grønne studenter mener Arbeiderpartiet og regjeringspartiene ikke satser på klimavennlige næringer.

Må handle nå

Endre Borgen Mæland er nasjonal talsperson for Grønne studenter og stiller seg bak Hanssons uttalelser.

– Vi er åpenbart på vei inn i et skifte. Med den politikken vi har nå risikerer vi at dagens studenter ikke kommer raskt nok inn i den omstillingen som vi uansett må inn i, sier Borgen Mæland.

For å få til dette må det satses ved å investere i det MDG kaller fremtidens næringer.

– Norge er verdens største statelige investor. Vi har potensial til å skape mange industrieventyr, men det forutsetter at det satses nå. Ap og regjeringspartiene satser ikke i det hele tatt, sier Borgen Mæland.