Gjenåpning: Kutt gourmet åpnes 30. september. Arkivfoto: Birte Nystad Magnussen

Populær restaurant kommer tilbake

Kutt gourmet gjenåpnes 30. september – denne gangen permanent.

I vår åpnet pop-up-restauranten Kutt gourmet. Det som opprinnelig startet som et treukers pilotprosjekt, blir nå et permanent mattilbud i Frederikke-bygget på Blindern.

– Vi ante ikke om studentene kom til å like konseptet eller ikke, sier Per Christensen, administrerende direktør i Mat og Drikke-gruppa til Studentsamskipnaden i Oslo.

Det gjorde studentene til gangs. Pågangen var stor under hele prøveperioden, og kjempelange køer var et vanlig syn under åpningstidene.

Kutt gourmet fikk en entusiastisk anmeldelse i Universitas: Skynd deg!

Billig restmat

Kutt-konseptet er, kort fortalt, billig restmat. Maten er laget av råvarer som nærmer seg siste forbruksdato. Målet er å tilby studenter ernæringsrik mat til en rimelig pris, i tillegg til å bevisstgjøre studenter om hvor mye mat som blir kastet.

Det skal serveres én rett daglig, avhengig av hvilke råvarer de får tak i. I vår betalte kundene utelukkende for kokkeleringen, siden SiO fikk maten gratis av leverandør. En middag kostet derfor kun 30 kroner.

Lang kø: Kutt gourmet ble en braksuksess forrige semester. Arkivfoto: Birte Nystad Magnussen

Pris kan variere

Christensen forteller at Kutt nå legger opp til å måtte betale litt for råvarene. Dermed blir ikke prisen nødvendigvis den samme.

– De gangene vi får råvarene gratis vil maten fortsatt koste 30 kroner, mens de gangene vi betaler så blir prisen litt høyere, sier han.

Direktøren understreker at maten fortsatt skal være rimelig.

– Konseptet er det samme; vi serverer mat som ellers ville blitt kastet. sier han.

Samtaler med Mathallen

Christensen kan også fortelle at samskipnaden har hatt møter med Mathallen ved Vulkan. Det åpner for at Kutt også kan servere restmat fra Mathallen.

– Det ligger ingen avtale på bordet, men vi har vært i samtaler med lederen av Mathallen. Mathallen har merket at de har hatt litt matsvinn, og har lyst til å gjøre noe med det, sier direktør Christensen.

Les også: Samskipnaden lager perler av svinn