SiO-leder: Tone Standal Vesterhus mener utbyggingen ved Domus Athletica handler om å prioritere mellom to gode formål.

Må prioritere flertallet

– Kravet til erstatningsarealer gjør at vi ikke får bygd boligene, sier SiO-leder Tone Standal Vesterhus.

Tone Standal Vesterhus, styreleder i SiO, forteller at hun er positiv til utbygging av idrettsanlegg og forstår behovet idrettsforeningene har for plass å boltre seg på. Hun peker på de høye tomteprisene og strenge kravene til studentboliger som de viktigste årsakene til at fotballbanen ved Domus må vike.

Les også: Uvanlig allianse vil stoppe utbyggingen

– Idrettsanlegg er et kommunalt ansvar, og vi kan ikke se den private kunstgressbanen ved Domus som en del av det kommunale tilbudet. Vi er opptatt av å etablere et boligtilbud som er tilgjengelig for alle de 65 000 studentene i SiO, i motsetning til banen som i dag kun brukes av studentfotballag, forklarer hun.

De siste årene har det blitt ferdigstilt 1000 nye studentboliger i Oslo. Likevel er køene for å få bolig lengre i år enn tidligere.

Studentboliger er mer prekært

– I dette tilfellet må vi prioritere mellom to gode formål. Det er synd at det går ut over idrettstilbudet, men behovet for boliger er mer prekært og vil gagne flere studenter, sier Vesterhus.

Dersom det blir flertall for krav til bygging av erstatningsarealer i bystyremøtet på onsdag, vil dette hemme utbyggingen av studentboliger ved fotballbanen på Domus.

Høye tomtepriser

– Kravet til erstatningsarealer gjør at vi ikke får bygd de boligene, for da må vi kjøpe en ny tomt til høy pris. Ved bruk av dette arealet vil det være vesentlig enklere å få oppfylt kravene til statlig tilskudd, og husleia til studentene vil bli lavere enn hvis vi måtte betale for en ny tomt, sier Vesterhus.

SiO fremmet forslaget om utbygging av studentboliger ved Domus for plan- og bygningsetaten i juli i 2014. Forslaget er enda ikke vedtatt av kommunen.

Les også: - Tar livet av studentidretten