En vakker dag?: Slik ser arkitektene for seg fremtidens Kringsjå.

Norges største studentby blir enda større

Oslo bystyre vedtok onsdag å bygge 1500 nye studentboliger på Kringsjå.

Det storstilte byggearbeidet på Kringsjå starter til våren. De første studentboligene vil stå innflyttingsklare til semesterstart høsten 2017. Det ble vedtatt på Oslo bystyremøte forrige onsdag.

– Vi ønsker å utnytte potensialet for en mer levende og spennende studentby med sosiale møteplasser og tilrettelegging for utendørsaktiviteter, forteller Trond Bakke, direktør for SiO Bolig.

Boligene skal bygges på området der det i dag er parkeringsplasser. Utvendig vil byggeprosjektet fokusere på å omfavne en helhetlig og moderne arkitektur som skal passe sammen med den gamle bebyggelsen.

Å gå en tur rundt studentbyen kan være et ganske trist syn. Mange har dekket hele vinduet med laken, tepper og gardiner. Det ser nedslitt og loslitt ut der nå.»

Maren Malthe Sørenssen, fraksjonsleder og bystyrerepresentant for Høyre

Bakke forteller at det primært skal bygges ettromsleiligheter med eget kjøkken og bad. I tillegg skal overgangen fra T-banestasjonen og hovedatkomsten til Kringsjå Studentby rustes opp.

– Et trist syn

Maren Malte Sørenssen, fraksjonsleder og bystyrerepresentant for Høyre, har vært med på planleggingen av byggeprosjektet og forteller at det har vært viktig å gjøre Kringsjå til en mer attraktiv studentby slik at det ikke bare blir et sted der folk vil bo, men et sted de vil være.

– Å gå en tur rundt studentbyen kan være et ganske trist syn. Mange har dekket hele vinduet med laken, tepper og gardiner. Det ser nedslitt og loslitt ut der nå, forteller hun.

Les også: Mistrives på Kringsjå

Håpefull: Maren Malthe-Sørensen har kommet seg til topps i en av Kringsjås studentblokker. Hun går rett bort til en fellesstue, og åpner vinduene for å bedre kunne se utsikten over de rødbrune blokkene. – Det er jo egentlig veldig fint her oppe, med naturen så tett på. Det finnes mange muligheter, men byggene som er her nå er slitne.

Kringsjå er i dag Norges største studentby og huser omtrent 2500 studenter.

– Kringsjå har en unik beliggenhet med både nærhet til marka, Norges Idrettshøgskole som nærmeste nabo og kort reisetid med kollektivtransport til sentrum, Universitetet i Oslo, Handelshøyskolen BI og Høgskolen i Oslo og Akershus, sier Bakke.

Sørenssen mener at utviddelsen av studentbyen i tillegg vil være en fordel for miljøet.

– Færre tar bil når t-banen er så lett tilgjengelig som på Kringsjå. Å flytte flere mennesker dit vil derfor være en liten seier for miljøet, sier hun.

Tilrettelegger for barnefamilier

Ifølge Sørenssen skal byggeprosjektet i økende grad legge forholdene til rette for etablerte barnefamilier. Hun forteller at det tidligere har vært strid mellom studenter som vil feste og barnefamilier som ønsker fred og ro. Studentbyen vil nå tilby begge deler.

– 15 prosent av de nye boligene skal være par- eller familieleiligheter, og vil ligge innerst på tomten, mens de øvrige boligene vil ligge nærmere t-banen, sier hun.

Les også: Vil bruke 1 milliard

Flere sosiale aktiviteter

Universitas har tidligere skrevet om et lite inkluderende sosialt miljø på Kringsjå. I 2008 ble samlingspunktet og kafeen Zenith lagt ned, grunnet lave besøkstall og lav omsetning.

Sørenssen er klar over at at det tidligere ikke har vært noen suksess med kafeer i studenbyen, men tror det sosiale miljøet vil få bedre vilkår etter at Kringsjå blir tilrettelagt som en frilufts-studentby.

– Da tror jeg det vil bli et attraktivt sted for mennesker som er aktive og som bruker nærområdet, sier hun.

Direktør Trond Bakke er enig. Han lover at SiO skal tilrettelegge for mer aktivitet, levende uteområder og et bedre servicetilbud i studentbyen.

– Nå i høst arrangerer vi blant annet en friluftkino på Kringsjå, og responsen på dette har så langt vært veldig god, sier han.

Sørensen forteller at det nye byggeprosjektet vil føre til flere sosiale tilbud som kafeer og barer.

– Dette er viktig for at andre studenter vil komme hit. Det behøver ikke være slik at man drar til byen på arrangementer. Fremover kan det være slik at man bare tar banen til Kringsjå, sier hun.

Les også: Ni av ti beboere er utenlandske

Les også: Tommel opp for Kringsjå