Til orientering: I skogsområdene rundt NIH er det gode muligheter for å få øye på en nord-koreaner med kart og kompass.

Løper for et gjenforent Korea

Orienteringsløperen KyongSa Ri vil ikke snakke om politikken i Nord-Korea, men en gjenforening av nord og sør kan han prate om i timesvis.

Sjelden drakt: I ti år har KyongSa Ri vært alene om å konkurrere i den nord-koreanske landslagsdrakta.

Utstyrt med kart, kompass og sin nord-koreanske landslagsdrakt springer KyongSa Ri i skogen rundt Sognsvann.

– Det er ikke like tettgrodd her som hjemme i Asia. Jeg liker spesielt godt å løpe i norsk myr, sier KyongSa på det som etter hvert har blitt ganske god norsk.

Den 34 år gamle nord-koreaneren begynte nettopp på en faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag ved Norges Idrettshøgskole (NIH), og har allerede rukket å ta en bachelor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo (UiO). Gjennom idrett og utdanning vil han kjempe for et samlet Korea.

– Kanskje kan gjenforeningen begynne med et samlet koreansk lag i idretten. Å løpe VM-stafett for ett Korea er en stor drøm for meg, sier orienteringsløperen.

Begrensede rettigheter

Som nord-koreaner har KyongSa en uvanlig forhistorie.

Da Korea ble løsrevet fra Japan i 1945, ble omkring 600.000 koreanere igjen i Japan. Disse menneskene og deres etterkommere, slik som KyongSa, blir kalt zainichi, og har begrensede rettigheter både i Japan og på Koreahalvøya.

– I mine øyne blir zainichi diskriminert på flere områder. Det er også mye av grunnen til at vi ønsker oss et gjenforent Korea, sier KyongSa.

Zainichi-folket er i utgangspunktet statsløse, og selv om flere av dem har nord-koreanske pass, får de ikke bosette seg i landet. De har heller ingen plikt til å avtjene den lange militærtjenesten.

I de første årene av sin orienteringskarrière representerte KyongSa Sør-Korea, men i 2004 fikk han ikke lenger godkjent utreisedokumentene sine. Fordi han ønsket å fortsette med internasjonale konkurranser uten å skaffe seg sør-koreansk pass, bestemte Nydalen-løperen seg for å bytte nasjonalitet og representere Nord-Korea.

Ensom utøver

Siden VM i 2005 har KyongSa vært Nord-Koreas orienteringshåp i alle internasjonale mesterskap. Noe hjelpeapparat er det ikke snakk om, og pengestøtten fra Kim Jong-un uteblir. Likevel føler NIH-studenten at han kan gjøre mye for landets idrettsforbund.

Sognsvann: – Kanskje kan gjenforeningen begynne med et samlet koreansk lag i idretten, sier KyongSa Ri.

– Jeg kan ikke vite om jeg fortsatt overvåkes, men det er nok veldig sannsynlig, sier han.

KyongSa Ri, nord-koreaner og NIH-student

– Jeg har jevnlig kontakt med orienteringsforbundet i Den demokratiske folkerepublikken Korea via brev. Ved å dele av min kunnskap om idrettsvitenskap, er jeg med på å bygge opp et sterkere idrettssamfunn i landet, sier han.

I fjor var KyongSa på besøk i Nord-Korea for å snakke om orientering og overbevise idrettsforbundet om å sende tre utøvere til junior-VM i Telemark. Det lyktes han med, og nå håper han at de nye lagkameratene også skal få være med i VM i Sverige neste år.

– Hvis idrettsforbundet godtar det, får jeg kanskje løpe min første stafett, sier han med et bredt smil om munnen.

KyongSa, som til vanlig løper orientering daglig, måtte ty til alternativ trening under oppholdet i Nord-Korea.

– Jeg har aldri løpt orientering der, for de har ikke ordentlig detaljerte kart, sier han.

Overvåkes av myndighetene

I 2012 var daværende president i Sør-Korea Lee Myung-bak på besøk hos UiO. KyongSa forteller at han ble nøye overvåket av sør-koreanske myndigheter under hele besøket.

De to landene på Koreahalvøya har hatt våpenhvile siden 1953, men en fredsavtale har aldri blitt undertegnet. Så sent som i august i år erklærte Sør-Koreas forsvarsdepartement at Nord-Korea skulle få betale en stiv pris for å ha sneket seg over grensa og lagt ut landminer.

KyongSa er imidlertid mest opptatt av orienteringsløp. Han er ikke så interessert i å fordele noe skyld i Korea-konflikten.

– Nja, det er politikk, sier han før han skifter tema.