Forundret:Psykologistudentene foran den eneste tilgjengelige vanndispenseren i kantina. For å kunne bruke den må studentene betale for både flaske og vann. Over dispenseren har SiO plassert et beroligende budskap.

Raser over betalingsvann

SiOs samarbeid med vannselskapet Waterwell har skapt reaksjoner. De som reagerer aller sterkest er psykologistudentene på UiO.

Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) har inngått en avtale med vannselskapet Waterwell som gjør at selskapets vanndispensere blir utplassert i universitets kantiner.

For å bruke de nye dispenserne må studentene kjøpe en tilpasset flaske for 100 kroner, deretter betale tre til syv kroner for hvert påfyll.

For psykologistudentene er dette bare en av to overraskelser. I tillegg til de nye betalingsdispenserne har de gamle gratisdispenserne blitt fjernet.

Alternativ, ikke erstatning

– Det føles som om vi blir tvunget til å kjøpe av Waterwell, sier psykologistudenten Marie Ulstad. Hun og medstudentene mener at SiO har svekket vanntilbudet etter studiestart. Fra før av hadde de bare én dispenser i kantina og ingen i gangene eller andre steder i bygget.

Nå har de kun betalingsdispenseren til Waterwell.

Per Christensen er administrerende direktør i SiO Mat og Drikke. Ifølge han er gratisdispenseren på Psykologisk Institutt ødelagt, men Christensen forsikrer om at psykologistudentene vil få en gratisdispenser igjen.

Svak SiO-service:Studentene er oppgitte over samarbeidet med Waterwell. De mener SiO har svekket et allerede dårlig vanntilbud.

Miljøvennlig

Christensen mener at hensikten med Waterwell-samarbeidet er å gi studentene et miljøvennlig alternativ til flaskevannet.

– Dette er på ingen måte en erstatning av gratisvannet studentene er vant til, men et miljøvennlig alternativ, sier Christensen.

På Waterwells hjemmesider slås det fast at plastikkflasker resirkuleres så lite at det er et miljøproblem. Psykologistudentene mener at problemet heller ligger i at SiO ikke har tilrettelagt for resirkulering og panting på universitetet.

Hvis SiO er så miljøbevisste, ville det jo vært lurt å utplassere resirkuleringsautomater og gjøre de synlige.

Eir Torvik, psykologistudent

– Hvis SiO er så miljøbevisste, ville det jo vært lurt å utplassere resirkuleringsautomater og gjøre de synlige, sier Eir Torvik, som er en av psykologistudentene.

Monopol på vann

Anniken Volden legger til at hvis SiO først skal gi et vannselskap som Waterwell fripass, bør de også åpne opp for andre selskaper.

– Med konkurranse vil tilbudet til studentene bli bedre også, sier hun.

Christensen fra SiO er uenig. Han avfeier at Waterwell har monopol.

– Vi vil alltid utfordre oss selv og leverandørene på dette. Vi har mange drikkeleverandører, og ingen av disse har monopol, sier han.

Direktøren legger til at det til syvende og sist studentene som bestemmer hvorvidt dette er et godt alternativ.

– Hvis studentene liker det, kan vi godt beholde det. Hvis ikke må vi tenke annerledes.