Ønsker dialog:Tone Tellevik Dahl ønsker et tettere samarbeid mellom kommunen og læringsinstitusjonene i Oslo. Selv studerte hun litt matte og deretter filosofi, fransk og vesteuropakunnskap på Blinderen. Fra venstre: Anniken Ramstad, Aleksander Gjøsæter, Christian Gundersen, Alva Solsdatter Store-Valen, Ingvild Lerend Stensrud og Tone Tellevik Dahl.

Kubb og kunnskapsløfter

Tone Tellevik Dahl, Aps ordførerkandidat i Oslo, fridde torsdag til Oslo-studentene over et slag kubb.

Mens studenter tørker svetten av pannen i den stekende sola, samles en faddergruppe på gresset foran Villa Eika. Grillen er fyrt opp, og alle har fått hver sin flaske med sprudlevann. Flaskene er prydet med ingen ringere enn dagens gjest, Tone Tellevik Dahl. Hun er ordførerkandidat for Oslo Arbeiderparti i kommunevalget i september.

– Vi trenger politikere som er stolte av å vise frem Universitetet. Oslo skal bli vår kunnskapshovedstad, meddeler Tellevik Dahl idet hun og den ferske faddergruppen fra statsvitenskap setter seg i en ring på plenen.

Ordførerkandidaten frister med politisk diskusjon, grillmat og ikke minst et slag med kubb før den hektiske politikerlivet kaller.

Sloss for fadderordningen

Tellevik Dahl begynner praten på gressplenen med å høre hva de nye studentene mener om fadderordningen, så langt.

– Det er fjerde gang jeg er med i år, og jeg tror fadderordningen er alfa omega for å bli kjent med nye folk i denne byen, sier Jonas Lage Roelsgaard.

Viktig:Jonas Lage Roelsgaard kom til Norge fra Danmark i 2011. I år skal han gjøre ferdig sin bachelor i statsvitenskap ved UiO. Han synes det er positivt at politikerne tar seg tid til studentene.

Flere i faddergruppa nikker, på tross av at et par innrømmer at de er fyllesyke og litt slitne. Tellevik Dahl har selv engasjert seg på Blindern. Da hun kom som matematikk-student i 1989, etter tre år på videregående i Frankrike, ble hun møtt av en litt annen skolekultur enn den franske byen Bayeux hadde bydd på.

– Jeg husker vårt studium var det eneste som hadde en fadderordning, og det på prøve. Det har vært fint å se hvordan den har utviklet seg, forteller politikeren.

Selv var hun svært aktiv i studentpolitikken under studietiden og var med på å gi alle studieretninger en fadderordning.

Søker større stolthet

Politikeren fortsetter så med å høre om hvilke saker som engasjerer studentene i forkant av valget. Deriblant trekker hun frem studentboliger, billigere kollektivtilbud, bedre sykkelløsninger og tettere samarbeid mellom kommunen og læringsinstitusjonene.

– Oslo må være en god vertsby for studentene og Universitetet og høgskolene

Tone Tellevik Dahl, ordfører kandidat for Oslo Arbeiderparti

– Oslo må være en god vertsby for studentene og universitetet og høyskolene, understreker Tellevik Dahl.

Hun søker noe av den samme stoltheten som knyttes til Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU) i Trondheim.

– Hvis jeg er på en konferanse i Trondheim, kommer jeg ikke fra Værnes til sentrum uten at vi blir ledet innom NTNU. Politikerne i Oslo må bli flinkere til å skryte av universitetet, sier hun.

Positivt tiltak

En av dem som deltar i diskusjonen er bachelorstudent Jonas Lage Roelsgaard. Han tar ikke noe partipolitisk standpunkt, men synes det er fint at politikerne tar seg tid til å komme og snakke med studentene i valgkampen.

– Jeg kommer nok ikke til å endre min mening selv om Arbeiderpartiet tar turen, men det er en god ting uansett, sier han.

Tellevik Dahl har lang fartstid på Universitetet, og har jobbet ved Instituttet for Biovitenskap, og Instituttet for informatikk. Nå tar hun en pause for å satse på politikken. Blindern står likevel hjertet nært, og Tellevik Dahl framhever at Oslo Ap ønsker å satse på studentene i fremtiden.

– Studenter gir byen mangfold. Hvis man fjerner de 60 000 studentene som bor i Oslo, ville bybildet blitt temmelig kjedelig, påpeker hun.

Deretter skal det spilles 30 minutter med intensiv politikerkubb og spises mais, hamburgere og pølser fra grillen.