UiO klatrer på universitetsranking

UiO er nå på 58. plass over verdens beste universiteter, ifølge den prestisjefulle Shanghai-rankingen.

Shanghai-rankingen

• Gjennomføres årlig av Center for World-Class Universities ved Shanghai Jiao Tong University og presenterer de 500 beste universitetene i verden.
  • Bruker transparent metodologi og tredjeparts-data.
  • Anses som den mest troverdige blant de globale universitetsrangeringene.
  • Hentet fra: http://www.shanghairanking.com/Academic-Ranking-of-World-Universities-2015-Press-Release.html

Shanghai-rankingen, eller Academic Ranking of World Universities, publiserte denne uken sin liste over verdens 500 beste universiteter. Blant de 300 beste finner vi både Universitetet i Bergen (201.-300. plass), Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (101.-150. plass) og Universitetet i Oslo (58. plass). Alle universitetene har klatret sammenlignet med fjorårets resultater.

UiO topp én prosent

Årets rangering plasserer UiO blant verdens én prosent beste universiteter. Rektor ved Universitetet er, ikke overraskende, veldig fornøyd.

– Vi vet at det på tross av metodiske svakheter er mange som ser til disse rangeringene når de velger studiested og samarbeidspartnere. Derfor er det selvsagt gledelig at vi rykker fremover, sier Ottesen i en pressemelding. Det er spesielt stor fremgang innen livsvitenskap og medisin.

I pressemeldingen kommer det også fram at dette tilsvarer en 18. plass blant universiteter i Europa. I Norden er Københavns universitet øverst, med en 35. plass på rangeringen, skriver NTNUs universitetsavis, Universitetsavisa. Karolinska Institutet i Stockholm tar 48. plassen.

Topp ti står støtt

Selv om UiO har klatret 11 plasser siden 2014, er det liten forandring blant de 10 universitetene på toppen av listen. Øverst ligger fortsatt Harvard-universitetet i USA. Deretter følger Stanford, Massachusetts Institute of Technology og Berkeley-universitetet. På femteplass kommer det første ikke-amerikanske universitetet, Cambridge University i Storbritannia, skriver Uniforum.