Koster flesk: Studentene Line Aalerud, Maria Wahl og Ivar Stangeby er noen av studentene som står i den lange køen på Akademika for å kjøpe pensumbøker. De er alle enige om at pensum er dyrt.

Saftig prisforskjell

Det er store forskjeller mellom hva studenter må betale for pensum. Universitas har sammenlignet priser mellom et knippe populære studier (se faktaboks).

Prisforskjellene er store:

• Informatikk: programmering og nettverk (UiO): 3004,-
  • Samfunnsøkonomi (UiO): 3236,-
  • Filosofi (UiO): 4391,-
  • Økonomi og administrasjon (BI): 5484,-
  • Psykologi (UiO): 5551,-
  • Rettsvitenskap (UiO): 6841,-
  • Sosiologi (UiO): 6992,-
  • Journalistikk (HiOA): 7440,-
  • Litteraturvitenskap (UiO): 8287,-
  • Statsvitenskap (UiO): 9590,-
  • Prisene er hentet fra Akademikas netthandel, og gjelder kun for obligatorisk pensum.

– Jeg har prøvd å få tak i bruktbøker gjennom Facebook, men fikk ingen respons. De fleste studentene vil beholde bøkene sine, sier den ferske studenten Line Aalerud.

Det er lange køer på Akademika på Blindern, og musikkvitenskapstudenten Aalerud er nødt til å kjøpe nye bøker.

Hun regner med å bruke om lag 2000 kroner på bøker til første semester. I tillegg kommer dyre musikkprogrammer.

Pensumlitteratur er dyrt, det synes vel de fleste.»

Line Aalerud, student

– Pensumlitteratur er dyrt, det synes vel de fleste. Men sånn er det bare, sier Aalerud.

Matematikkstudenten Ivar Stangeby bruker 5000 kroner på bøker i semesteret, og synes det er i meste laget.

– Jeg er veldig glad i bøker, så jeg kjøper nytt for å ha dem i hylla. Men det koster å være kar, sier Stangeby.

Universitas har sammenlignet pensumpriser for ti forskjellige studier ved Universitetet i Oslo (UiO), Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) og Handelshøyskolen BI. Sammenligningen viser at det er store forskjeller mellom hva du må betale for pensum ved de ulike studiene.

Av utvalget er det studenter i statsvitenskap ved UiO som må punge ut desidert mest for pensumbøkene. For de to første semestrene må man ut med hele 9590 kroner. Like etter kommer allmenn litteraturvitenskap med pensum til 8287 kroner.

De som studerer informatikk eller samfunnsøkonomi slipper vesentlig billigere unna. Her må man ut med henholdsvis 3004 og 3236 kroner for det første året. En fremtidig statsviter må dermed betale mer enn tre ganger så mye som en samfunnsøkonom det første året.

– Hvis det hadde vært lettere å få tak i brukte bøker, hadde jeg prøvd hardere, sier studenten Maria Wahl som skal ta fransk årsenhet.

– Hvis du kjøper brukt, får du lett halv pris, sier hun.