Forbrukerøkonom: Elin Reitan gir deg sine beste tips.

Elin Reitans tips til en bedre studentøkonomi

Elin Reitan er forbrukerøkonom og jobber i Nordea. Hun gir deg sine beste tips for en bedre studentøkonomi.

Forbrukerøkonom: Elin Reitan gir deg sine beste tips.
  • Lag budsjett. Ikke så sexy, men anbefales. Sjekk nettbanken og se hva du bruker av penger.
  • Bo utenfor byen. Det er mange leiekroner å spare på å bo utenfor sentrum. Mange skremmes av dette, men ta i det minste turen til andre bydeler og sjekk ut livet der.
  • Jobb ved siden av studiene. Skaff deg deltidsjobb som ikke går utover studiene. Ikke overstig Lånekassens grense for hvor mye du kan tjene før stipend avkortes. Grensen er 162.000 kr i 2015.
  • Skattefrie småjobber. Du kan tjene inntil 6000 kr per arbeidsgiver per år, forutsetningen er at oppgavene utføres innenfor hjemmet.

Les også: Krever mer penger til studentene

• Ta opp fullt studielån. Lønner seg selv om du ikke trenger pengene. Lånet er rentefritt mens du studerer og du kan tjene litt på å ha pengene i banken.
  • Smør matpakken din selv. Småbeløp til kantine, kaffe, snacks blir til sammen store summer. Fyll termos med kaffe og fyll på din egen vannflaske.
  • Planlegg innkjøp. Spar flere tusen i måneden på å planlegge matinnkjøp og ta en storhandel en gang i uken. Husk prisforskjell på merkevarer og dagligvarekjedenes egne merker.
  • Søk legater. Midler fra legater og støtteordninger er et svært godt tilskudd til en skral studentøkonomi. Få benytter seg av ordningene. Sjekk ut Legathåndboken og UNIFOR hvilke du kan søke.
  • Kjøp brukt/få gratis. Søk på nettet. På finn.no er det flere som gir bort gratis møbler.
  • Pendlerfradrag. Sommerjobber kan registreres som pendling på selvangivelsen. I løpet av en sommer kan du spare over 8000 kr i skatt bare i kostfradrag.