Utrykning: En falsk bombe førte til et enormt politioppbud på Blindern for en drøy uke siden.

Bombemysteriet på Blindern

Titalls politimenn med bomberobot evakuerte Blindern forrige uke.

Dette har skjedd

• Oktober 2013: skjer det første angivelige angrepet kort tid etter at den nå siktede vekteren begynner å jobbe på Blindern. Han skal ha blitt knivstukket og måtte sy flere sting. Saken blir henlagt.
  • November 2014: skjer det andre angivelige angrepet. To menn skal ha overfalt vekteren med et elektrosjokkvåpen, før de forsøkte å knivstikke ham og kvale ham med et tau. De skal forsøkt å stjele vekterens bil. En dirk sto igjen i låsen, og kniven og tauet lå igjen på åstedet.
  • 02.43: natt til onsdag forrige uke får politiet beskjed om at en vekter var skutt av to ukjente gjerningspersoner på Blindern.
  • 06.55: fire timer senere finner politiet det de tror er en bombe i nærheten av fysikkbygget.
  • 10.45: politiets bombegruppe gjør seg klare til å uskadeliggjøre bomben. Den viser seg å være falsk.
  • 12.30: i en pressekonferanse annonserer politiet at Blindern er trygt.

Natt til forrige onsdag, en knapp uke før fadderuka på Universitetet i Oslo (UiO) kom meldingen om at en vekter var skutt ved Fysikkbygget (se grafikk). Politiet jaktet på to ukjente menn og situasjonen tilspisset seg ytterligere da noe som var konstruert for å se ut som en bombe ble funnet i samme område tidlig onsdag morgen. Etter å ha uskadeliggjort gjenstanden på avstand med en robot, viste det seg at det var en falsk bombe.

Dagen etter annonserte politiet i en pressekonferanse at det var mer som skurret i saken.

Vekteren som meldte inn at han var skutt hadde endret status fra fornærmet til siktet i saken. Han er så langt siktet for trusler, falsk forklaring, falsk nødmelding og falsk anmeldelse. Han erkjenner straffeskyld for noen av forholdene, men ikke for å ha plassert ut den falske bomben.

Tredje gang

Den siktede, en 35 år gammel trebarnsfar fra Litauen, har tidligere rapportert to andre angrep på Blindern hvor han har vært vekter flere år, skriver TV2.

Disse forholdene ble henlagt av politiet. Vekteren hevder fortsatt at episodene skjedde som han beskrev dem, men politiet skal nå undersøke om også disse kan ha vært oppdiktede. Vekteren sier de forrige angrepene ga ham en uro som gjorde at han begynte å gå med en startpistol, en revolverreplika som skyter løskrutt. Dette for å kunne avskrekke eventuelle angripere.

Ifølge vekteren skal noe ha gått galt da han testet startrevolveren. Han hevder at fragmenter fra en eksplosjon i våpenet traff ham flere steder. I frykt for å miste jobben diktet 35-åringen opp historien om at han var blitt skutt av to menn, for å dekke over uhellet.

Matpakkeforviklinger

Vekteren erkjenner å ha plassert ut den falske bomben, men hevder han kastet den fra seg i panikk, og at han egentlig skulle kaste fra seg matpakken sin. Den falske bomben skal han ha hatt til et annet formål, men det er uklart hva dette skal være. Vekterens forsvarer har ikke forklart ytterligere hvorfor han skulle kaste fra seg matpakken sin, og politiet er ikke tilfredse med mannens forklaring, skriver Dagbladet.

Hvis man kjøper noe lekeleire og får det til å se ut som plastisk sprengstoff, og i tillegg putter inn noen ledninger, batterier og en klokke, så er du der»

Per Jacob Nergaard, bombeekspert

Bombegruppen kalt inn

Per Jacob Nergaard har jobbet som minesjef for Norsk Folkehjelp i 22 år og har lang erfaring med bomber. Han forteller at det er fire ting man kan bruke en falsk bombe til.

– Det kan brukes til å holde noen på avstand, kjøpe seg tid, teste beredskapen et sted eller til å skape frykt, sier han til Universitas.

Politiet tok den falske bomben på stort alvor, og kalte inn bombegruppen som til slutt uskadeliggjorde gjenstanden med en fjernstyrt robot. Nergaard kjenner ikke forløpet for denne hendelsen, men forteller om hvordan politiet vanligvis gjør det.

– Det første de gjør er en visuell inspeksjon. Hvis gjenstanden ser farlig ut, sender man frem en bombehund. I dette tilfellet må hunden ha gitt tegn til at det kan være en bombe, og da har politiet bombedrakter og roboter klare, sier han.

Å lage en falsk bombe er heller ikke spesielt vanskelig, ifølge bombeeksperten.

– Hvis man kjøper noe lekeleire og får det til å se ut som plastisk sprengstoff, og i tillegg putter inn noen ledninger, batterier og en klokke, så er du der, forteller Nergaard.

Les også:

[Blindern-vekter løslatt](1)

[Skjøt seg selv og plantet falsk bombe](2)

[Fant ammunisjon bak Frederikke-bygget](3)

Flyforbud

Situasjonen på Blindern førte til flyforbud over området noen timer på onsdag. Dette ble opphevet etter at bombegruppen var ferdig. Politiet bestemte seg for å ikke øke beredskapen i Oslo.

Justisdepartementet sendte på sin side ut en pressemeldingen onsdag morgen i forrige uke, og orienterte om at de styrket beredskapen.

– Justis- og beredskapsdepartementet blir fortløpende orientert om situasjonen på Universitetet i Oslo fra Politidirektoratet, og har styrket stabsfunksjonen gjennom forsterket linjeledelse, skriver departementet.

Bombealarmen utløste også et enormt politioppbud på Blindern og politiet tar vekterens falske bombe meget alvorlig.

Måtte avbryte eksamen

Til tross for at bomben ble funnet mens store deler av universitetet tar sommerferie, var både ansatte og studenter i gang med arbeid og eksamen. Nettavisen meldte forrige uke at flere eksamener, blant annet i Helga Engs Hus, ble avbrutt som følge av bombefunnet. Både pedagogikkstudenter og farmasistudenter måtte evakueres, og ble nødt til å bryte eksamen onsdag formiddag.

Vekteren satt i varetekt fram til fredag.