Poteten

Markus Bailey har mange målsettinger i livet, men først og fremst ønsker han å få folk til å le.

Ukas student:

• *HVEM:* Markus Bailey (22), journaliststudent
  • *AKTUELL MED:* Var programleder i The Voice

– Du er tidligere barne-TV-programleder, Mitt Dansecrew-deltager og nå kommende The Voice-programleder Hvorfor studerer du i egentlig når du har så mye annet å drive med?

– Hehe, det er et godt spørsmål. Det er vel for å lære noen ting da. Og å få en utdanning. Man føler liksom presset hvis man ikke har skaffa seg en bachelorgrad. Da har man liksom ikke greid det. De som dropper ut av skolen får det ofte vanskelig.

– Hvorfor journalistikk?

– Det er nok fordi jeg i utgangspunktet var ansatt i NRK, og ble inspirert til å fortsette i underholdningsbransjen. Dessuten fant jeg ut at Denzel Washington hadde studert journalistikk, og da ville jeg også gjøre det.

– Får du brukt journalistikken fra HiOA på TV?

– Ja, når jeg skal intervjue folk bruker jeg ofte den journalistiske studieteknikken for å kunne spille på folks følelser og samtidig vite når og hvordan jeg skal stille de riktige spørsmålene. Men jeg har noen lærere som er skuffa over at jeg er så sjelden tilstede.

– Hva er hemmeligheten bak TV-karrieren din? Hvorfor får du så mange jobber?

– Jeg har ikke peiling. Det er nok ganske tilfeldig. Men av de forrige jeg ble ansatt av fikk jeg høre at det var fordi jeg var så hyggelig. De synes jeg var en kul kar og ville rett og slett ansette en sånn fyr. Jeg tror «the key to success» er å være snill og grei.

– Hvorfor er du så snill og kul da?

– Hehe, jeg tror ikke jeg er så veldig formell, og tar ikke meg selv så høytidelig. Da er det kanskje lettere for andre å være laidback rundt meg. Men jeg er nok en sånn fyr som passer best i underholdningsseksjonen. Du kommer aldri til å se meg som nyhetsreporter for eksempel.

– I hvilken retning vil du forene alle disse tingene du driver med?

– Jeg vil bli en underholdningspotet. Jeg vil være morsom, og rett og slett få folk til å trekke på smilebåndet. Jeg vil være klovnete på skjermen og skrive eller regissere noe som er morsomt. Man studerer jo for å lære seg teknikker, og man kan studere teknikker for å drive med alt. Jeg vil jo ta over verden.

– Kjeder du deg fort?

– Ja, veldig fort. Også har jeg commitment issues til alt. Jeg gjør noe en stund, men så må jeg gjøre noe annet. Men jeg skal i hvert fall finne tålmodighet til å fullføre utdanningen.

– Danser du fortsatt etter Mitt Dansecrew?

– Hele tiden. Alltid. Det er blitt en del flere dansebattles på byen etter det.