Mannlig juks: På spørsmål om de har jukset på eksamen, svarer 9 prosent av mennene ja, mens bare 2 prosent av kvinnene svarer ja. Arkivfoto: Patrick da Silva Sæther

Gutter jukser klart mest

Nesten fem ganger så mange menn som kvinner har jukset på eksamen. Mobilbruk skal være den enkleste juksemetoden, ifølge erfaren jukser.

Det er lettere å svare på hvilke eksamener jeg ikke juksa på.»

Anonym BI-student

*Eksamensjuks*

• 1001 studenter ble spurt om de har jukset på eksamen.
  • 9 prosent av mennene svarte ja, mens det blant kvinnene bare var 2 prosent.
  • Ved UiO svarte 6 prosent av de spurte ja.
  • På HiOA svarte 1 prosent av de spurte ja.
  • På Handelshøyskolen BI svarte 2 prosent av de spurte ja.

– Jeg tror det er tre ganger at jeg har gjennomført eksamen på ærlig vis, sier BI-studenten. Den anonyme studenten forteller at han systematisk har jukset seg gjennom utdanningen sin.

Han er ikke alene. Mens 2 prosent av kvinnelige studenter har jukset på eksamen, har hele 9 prosent av guttene gjort det samme. Det viser en ny undersøkelse utført av Sentio på vegne av Universitas og Norsk studentorganisasjon. Gjennomsnittet for begge kjønn er på 4 prosent.

Suksessrik jukser

BI-studenten forteller at han også kjenner kvinner som jukser, men at det ikke er mange.

– Jeg er ikke sikker på hvorfor forskjellen er så stor, men jeg tror kanskje jenter tenker mer på konsekvensene enn det gutter gjør, sier han.

Studenten forteller at han var veldig nervøs første gang han jukset, men at det etter hvert bare ble en slags vane.

– Jeg lot som om jeg var syk og dårlig for å få lov til å gå på do oftere enn andre, sier studenten, noe han forteller fungerte hver gang.

Les også: 107 studenter er utestengt

SMS-juks

BI-studenten har brukt både jukselapp og mobilen til å jukse. Ofte var det mobilen som var enklest å jukse med for studenten.

– Under en flervalgsprøve fikk jeg svarene på SMS av en kompis som var flink i matte, sier BI-studenten, som forklarer at han så gikk inn på do og sjekket svarene på mobilen.

Juksinga gikk så bra at han til slutt fikk B. Han mener at metoden hans er så effektiv at man knapt kan klandre eksamenskontrollørene for å ikke legge merke til de.

– De gjør egentlig en ganske ok jobb, sier han om eksamensvaktene.

Han legger til at de ikke kan sjekke lommene hans, eller bli med han inn på do, noe han mener begrenser deres handlingsrom.

Vet ikke hvorfor

– Kanskje kan forskjellen skyldes at mange menn er mer risikovillige enn kvinner, foreslår universitetslektor Unn Elisabet Rogg ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning.

Rogg tror ikke at noen sitter med et sikkert svar på hvorfor mange flere menn jukser enn kvinner, men baserer sitt forslag på ulykkesstatistikk.

– Tallene kan nok sees i sammenheng med at de aller fleste som er involvert i trafikkulykker er menn, sier kjønnsforskeren.

Fra plagiat til jukselapp

Marianne Brattland er studiedirektør på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Hun bekrefter at mobilbruk er den vanligste juksemetoden på HiOA.

– Vi bruker tid på å gjøre studentene kjent med hva juks er og hva konsekvensene kan være, sier Brattla.

Hun legger til at HiOA satser tungt på opplysnings- og holdningskampanjer. Om konsekvensene for juksing er hun klokkeklar:

– Vi utestenger alle som tas for juks, sier hun.

Les også: UiO på juksetoppen

Følger med: UiO bruker ulike metoder for å avdekke juks, forteller prorektor ved Universitetet, Ragnhild Hennum. Arkivfoto: Hans Dalane-Hval

Prorektor Ragnhild Hennum ved Universitetet i Oslo melder om flere former for juksing på Blindern. For å kontre disse metodene har UiO tatt i bruk plagieringsverktøyet Ephorus, og gitt studentene stadig mer opplæring i programmet.

– Plagiatkontrollen avdekker bare tekstlikhet, så det er klart at andre juksemetoder kan forekomme. For eksempel er det noen som prøver seg med jukselapper, sier Hennum.

UiO verst i landet

Den samme Sentio-undersøkelsen forteller oss at UiO har landets slueste studenter. Seks prosent av de 115 spurte fra UiO svarer at de har jukset på eksamen. I andre enden av skalaen finner vi HiOA, der bare én prosent svarer det samme.

Prorektor ved UiO Ragnhild Hennum stiller seg kritisk til undersøkelsen.

– Av 27 000 studenter på UiO har 115 svart på undersøkelsen. Det er en så lav svarprosent at det blir feil å trekke konklusjonen at våre studenter er mer tilbøyelige til å jukse enn andre.

Hun mener det virker tilfeldig at UiO kommer dårligst ut på denne undersøkelsen.

Leder for Norges studentorganisasjon, Anders Kvernmo Langset, synes ikke tallene er for små i seg selv, men har ingen forklaring på hvorfor det skulle være noe forskjell på de to institusjonene.

magnus.braaten@universitas.no