Forsøkte lurt: UiO-rektor Ole Petter Ottersen forteller til Uniforum at han selv har blitt forsøkt lurt til å betale for å publisere sin forskning hos useriøse aktører. Arkifoto: Nicolay Woldsdal
Forsøkte lurt: UiO-rektor Ole Petter Ottersen forteller til Uniforum at han selv har blitt forsøkt lurt til å betale for å publisere sin forskning hos useriøse aktører. Arkifoto: Nicolay Woldsdal

UiO-ansatte lurt til å betale for verdiløs publisering

Useriøse tidsskrifter lokker forskere og akademikere til å betale store beløp for å publisere forskning.

Forskere ved Universitetet i Oslo (UiO) har betalt opp til 100 000 kroner for å få publisere artikler i tidsskriftet Public Service Review (PSR), skriver Uniforum.

– Dette er tidsskrifter som gjennom villedende markedsføring utgir seg for å ha høy anerkjennelse og mange lesere, men som i virkeligheten knapt er mulige å søke opp på internett og som sannsynligvis ikke utgis noe sted, forteller Mia Monsen Ragnøy, jurist ved UiOs Seksjon for forsknings-, utdanningsstøtte og internasjonalisering.

Hun vet ikke eksakt hvor mye UiO-ansatte har brukt på å få publisere artikler i slike tidsskrifter, som Universitetet anser som verdiløse, men mener det kan dreie seg om flere millioner kroner i løpet av de siste årene.

I 2013 kom to forskere til Ragnøys seksjon for å få hjelp etter å ha betalt penger til PSR.

– Disse to var de eneste som kom til oss for å få bistand, men vi registrerte i 2013 at et tjuetall andre UiO-forskere også hadde publisert i Public Service Review, forteller hun.

Nesten lurt av Predator Press

I 2013 skrev Universitas om Erik Grigoryan, som ble utsatt for såkalt Predator Press. Forlaget Lambert Academic Publishing kontaktet ham for å få ham til å gi fra seg rettighetene til masteroppgaven han skrev på.

Les også: Publiseringskarusellen

– De får tak i nøkkelord om deg, og kommer med tvilsomme tilbud i velskrevne e-poster. Ofte kontakter de masterstudenter som akkurat er ferdige med avhandlingen sin. Forlagene har ikke noen kvalitetssikring av innholdet, men anser det som sikret av universitetet som sensurerer oppgavene. Så legger de avhandlingene til salgs på Amazon for 50 dollar eller dyrere. Den trykkes på bestilling, slik at de aldri trykker flere bøker enn de får solgt, fortalte Grigoryan.

– Bortkastet tid og penger

UiO-rektor Ole Petter Ottersen forteller til Uniforum at han blir opprørt over det han kaller den «aggressive og useriøse markedsføringen» hans ansatte utsettes for.

– Kontakten med slike selskaper er bortkastet tid og penger for den enkelte og for universitetet, og det er viktig at alle blir gjort kjent med og advart mot denne markedsføringen, sier han.

Både Ottersen og Magerøy oppfordrer alle som blir kontaktet av folk som sier de representerer forlag og tidsskrifter om å være på vakt.

– Undersøk at det dreier seg om et seriøst tidsskrift, før du skriver under på en kontrakt om publisering. Og skulle du komme til å skrive under på noe du i ettertid mistenker at er verdiløst, kan du kontakte juristene ved UiO for bistand, sier UiO-juristen Magerøy.