Heisen: Dette er heisen som falt ned flere ganger i fjor, da ti personer var inne i den.
Heisen: Dette er heisen som falt ned flere ganger i fjor, da ti personer var inne i den.

Høgskole-heis i fritt fall

En heis med en rekke passasjerer falt flere etasjer med åpne dører på Høgskolen i Oslo og Akershus. – I verste fall kunne liv gått tapt, sier driftsmedarbeider.

Langt ned: To ganger falt heisen fra første etasje ned til andre underetasje.
Langt ned: To ganger falt heisen fra første etasje ned til andre underetasje.

– Jeg hørte et forferdelig skrik. Heisen gikk fort ned med dørene åpne, forteller en driftsmedarbeider som var tilstede da hendelsen skjedde. Han ønsker ikke å gå ut med navn.

Det var mandag 28. April 2014 at en heis i Pilestredet 48, hos Høgskolen i Oslo og Akershus, raste ned for første gang. Det viser en rapport fra Høgskolen som Universitas har fått tilgang på.

Driftsmedarbeideren på høgskolen forteller at en student var på vei ut av døra, mens heisen gikk nedover og dørene begynte å lukke seg igjen. Heldigvis klarte en annen å dra studenten inn i heisen igjen, slik at ingen ble skadet. Ti personer oppholdte seg i heisen, som er registrert for tretten.

– Dette kunne blitt en stygg situasjon, i verste fall kunne liv gått tapt, sier øyenvitnet.

Stengt

Heisen ble umiddelbart stengt og service utført. Alt skulle være i orden. Likevel skjedde det samme igjen onsdag 14.mai 2014. Heisen falt fra 1.etasje til 2. underetasje. Øyevitnet, som har jobbet som driftsmedarbeider i flere år, har aldri opplevd lignende tidligere. Han ble skuffa og forbanna siden han allerede hadde meldt fra om dette første gangen.

– Dette skulle ikke skje, sier han.

Ukjent feil

Det er selskapet ThyssenKrupp som utfører vedlikeholdet på heisene til Høgskolen i Oslo og Akershus. Jan-Erik Hengsle, ansatt i service og salg ved ThyssenKrupp, forteller at selskapet har drevet med dette i 40 år. Han mener ThyssenKrupp har gode kontrollrutiner og beklager at dette har skjedd. De har også laget en rapport om hendelsene, som Universitas har fått innsyn i. Ifølge rapporten har et bremsebelegg, som i utgangspunktet skal være 7 mm tykt, blitt slitt ned til 2 mm. Rapporten peker også på at mange personer har oppholdt seg inne i heisen, noe som skal ha vært en ekstra stor belastning. Imidlertid oppholdt det seg kun ti personer i heisen, som egentlig er registrert for tretten.

Avviser slurv

– Bremsene har blitt slitt ned og dermed ikke klart å ta ordentlig tak. Derfor har heisen sklidd ned uten større hastighet, sier Hengsle

Han forteller at heisen ble undersøkt etter første gang, men at den nøyaktige feilen ikke ble funnet.

– Skyldes dette slurv?

– Nei, dette er ikke slurv. Det er første gang hendelsen har skjedd. Når nye feil oppstår så finner vi ikke nødvendigvis ut av dette med en gang, sier Hengsle, som mener det ikke er grunnlag for å si at noen har gjort en dårlig jobb.

Nye rutiner

I etterkant av hendelsene har ThyssenKrupp lagt til nye kontrollrutiner for i større grad å fange opp feil.

– Dette er en sak som ikke skal skje og som vi har ryddet opp i, forteller Tore Hansen, seksjonssjef for samfunnskontakt og forskningsformidling ved Høgskolen i Oslo og Akershus.