Giske smiler, Norum tviler

For å bedre oppfølgingen av studentene og gjøre universitetsstudiene mer effektive vil utdanningsminister Trond Giske innføre mappeevaluering på alle fag.

– Har du dokumentasjon på at mappeevaluering er kostnadseffektiviserende?

– Nei, men per i dag bruker universitetene i Norge svært mye penger på eksamensavvikling. Når for eksempel Juridisk fakultet ved Universitetet bruker halvparten av sitt budsjett på eksamener, så har vi bommet i forhold til hva som er effektivt i forhold til læring, sier utdanningsministeren.

Rektor Kaare Norum mener det er umulig for Universitetet å innføre mappeevaluering på samtlige fag innen fristen høsten 2002 fordi Universitetet ikke har tilstrekkelige resursser.

Vil du gi Universitetet mer penger til å innføre mappeevaluering?

– Jeg kan ikke se at det er umulig å innføre mappeevaluering innen høsten 2002. Universitetet har et budsjett på nærmere 3 milliarder, og jeg nekter å tro at universitetene er den eneste sektoren uten effektiviseringspotensiale når det gjelder utnyttelse av ressurser, sier Giske.

Beholder privatistordningen

Utdanningsministeren vil opprettholde privatistordningen i den nye studieordningen, men vil at institusjonene skal stille større krav også til privatistene.

– Også disse studentene må dokumentere sine kunnskaper med obligatoriske innleveringer, sier Giske.

– Betyr dette at privatistene vil bli mappeevaluert?

– Nei, privatisteksamen må fortsatt bestå som en avsluttende eksamen, sier Giske.