Velkommen: Bilde av Robert Mugabe møtte jusstudentene da de ankom flyplassen i Harare

– Et sofistikert diktatur

Zimbabwe får en ny og moderne grunnlov. Friheten for studentene under Mugabes diktatur forblir liten.

– Det nye er at sosiale, politiske og økonomiske rettigheter er inkludert i grunnloven, men myndighetene slår fortsatt knallhardt ned på kritikk, sier Agnes Lindberg, leder av Regiongruppa ved Amnesty Jus Oslo, som nylig kom hjem fra Zimbabwe.

I forrige uke arrangerte jusstudentene Menneskerettighetsuka 2014. I forkant av arrangementet tilbrakte Regiongruppa halvannen uke på campus på University of Zimbabwe i hovedstaden Harare. Målet med turen var å lære mer om den nye grunnloven og menneskerettighetssituasjonen i landet.

– En person ble stilt for retten etter å ha brukt en plakat av president Robert Mugabe som dopapir i et nødstilfelle, sier Lindberg. Etter endt opphold mener hun at særlig studentene i Zimbabwe er i en vanskelig situasjon.

Arrestasjon hindret møte

I et samfunn med over 80 prosent arbeidsledighet utgjør høy studieavgift og få jobbmuligheter en stor barriere for mange. Etter uavhengigheten i 1980, var en av myndighetenes kjernesaker å erstatte det rasedelte utdanningssystemet. Store investeringer resulterte i at landet fortsatt har Afrikas laveste antall voksne analfabeter. Det siste tiåret har derimot vært preget av politiske spenninger og mangel på ressurser.

– Studenter blir ansett som en farlig kraft. Robert Mugabe, som nå er 90 år, er redd for studentopprør, ettersom gruppen ofte er mer idealistiske og kompromissløse

Agnes Lindberg, leder av Regiongruppa i Amnesty Jus Oslo

– Studenter blir ansett som en farlig kraft. Robert Mugabe, som nå er 90 år, er redd for studentopprør, ettersom studentene ofte er mer idealistiske og kompromissløse, sier Lindberg.

Studentorganisasjonen Zimbabwe National Students Union (ZINASU) ble offer for denne frykten. Jusstudentene skulle møte ZINASU, men slik gikk det ikke. Før de skulle møtes, ble 12 personer i ZINASU-ledelsen arrestert. Bakgrunnen for arrestasjonen er en lov om at politiet skal informeres om samlinger på over elleve personer. Ettersom myndighetene stopper arrangementer de ikke liker, er det mange som lar være å melde ifra.

– Studentene kan slippe med to-tre dager i fengsel, men saken blir fort hengende over dem. I ettertid er det risikabelt å bedrive politisk aktivitet, selv om grunnloven nettopp skal legge til rette for dette. Jeg vil beskrive landet som et sofistikert diktatur, sier Lindberg.

Helge Rønning, Zimbabwe-ekspert og professor ved Universitetet i Oslo (UiO), tror ikke at den nye grunnloven vil føre til store, konkrete endringer.

– Grunnloven er bedre enn den gamle, men jeg tror ikke på noen endring foreløpig – kanskje når Mugabe dør. På det nåværende tidspunkt har spesielt University of Zimbabwe en del problemer. Det har vært mange demonstrasjoner, som til tider har blitt slått hardt ned på, sier Rønning.

Fornekter studentprotester

Zimbabwes ambassade i Stockholm representerer Zimbabwe overfor Sverige, Norge, Danmark og Finland. På spørsmål om hvordan studenthverdagen i landet arter seg, svarer deres talsperson at «det finnes flere universiteter, og det finnes jobber for de suksessfulle studentene.»

– Vil dere kommentere studentprotestene som har forekommet på University of Zimbabwe?

– Jeg er veldig interessert i å høre om disse protestene. Jeg vet ikke om noen protester, sier talspersonen, som ikke vil kommentere de aktuelle rettssakene.