BI Studentsamfunn måtte trekke ulovlig reklame

BI Studentsamfunn arrangerte vinterleker med sponsorinntekter fra Betsafe. Det fikk Lotteritilsynet til å reagere.

Publisert

BI Studentsamfunn (BIS) har annonsert ulovlig for det utenlandske tippeselskapet Betsafe. Selskapet er et av flere underselskaper av spillgiganten Betsson Group. Det viser et brev sendt fra Lotteritilsynet til BIS, som Universitas har fått innsyn i.

– Det er absolutt kritikkverdig, sier Silje Sægrov Amble, rådgiver i Lotteri- og stiftelsestilsynet.

– Annonsen var et ekstra gode

Vinterlekene gikk av stabelen i Hemsedal fra 2. til 5. februar. Arrangementet er det største årlige arrangementet i regi av sentralledelsen for alle landets BI-institusjoner.

– Annonsen på nettsiden vår var noe vi tok initiativ til, sier Maren Sofie Sivertsen, som er leder for BIS.

Hun forteller at avtalen med Betsafe er konfidensiell, men avslører at den blant annet involverte premier til studentene i noen av konkurransene. Nettannonsen var ikke en del av avtalen, men et ekstra gode fordi BIS satte pris på samarbeidet med Betsafe. Ifølge lotteriloven, pengespilloven og totalisatorloven er det forbudt å markedsføre alle former for lotteri og pengespill som ikke har tillatelse i Norge.

Gikk til formelt vedtak

Den 2. desember sendte Silje Sægrov Amble i Lotteri- og stiftelsestilsynet et varsel til BIS hvor tilsynet ba dem om å fjerne Betsafe-logoen fra sine nettsider. Men Sægrov Amble hørte ingenting fra BIS og fattet derfor et formelt vedtak om å fjerne reklamen den 24. januar – halvannen måned etter at hun sendte mail første gang.

– Det viktigste for oss var å få bort annonsen før vinterlekene begynte og informere om at markedsføring for utenlandske spillselskap er ulovlig, sier Sægrov Amble, som var opptatt av å unngå ytterligere markedsføring under vinterlekene.

– Er det kritikkverdig at dette skjer ved utdanningsinstitusjoner der så mange studerer markedsføring?

– Dette er helt klart en oppfordring om å sette seg inn i regelverket.

Silje Sægrov Amble, rådgiver i Lotteri- og stiftelsestilsynet

– Ja, dette er helt klart en oppfordring om å sette seg inn i regelverket, sier Sægrov Amble. Hun opplyser at Lotteritilsynet vil følge med på nettsidene i fremtiden, for å sikre at det ikke dukker opp slik reklame igjen.

Besøk av Betsafe-bil

– Vi tar reglene på alvor og har blant annet laget et skriv, slik at dette ikke skal skje igjen i fremtiden, sier Sivertsen i BIS.

– Vi registrerte ikke mailen som kom fra Lotteritilsynet, før vi fikk en purring 24. januar, opplyser hun. Hun sier at hendelsen er meget beklagelig, og kaller den lange ventetiden en glipp.

– Da vi oppdaget mailen, fjernet vi selvsagt annonsen med en gang, sier hun.

Sivertsen hevder at BIS hadde en jevn dialog med Betsafe rundt annonsen for å sørge for at alt gikk for seg på lovlig vis. Hun hevder videre at den eneste reklamen de hadde i Hemsedal, var en bil med Betsafes logo, i forbindelse med at selskapet besøkte Hemsedal for å se hvordan arrangementet foregikk.

– Vi har tatt grep i ettertid av denne hendelsen, og det er iverksatt tiltak for å hindre lignende i fremtiden, sier Sivertsen. Likevel understreker hun at samarbeidet med Betsafe i sin helhet har vært meget vellykket ut fra deres syn.

Lite kunnskap

Avdelingsdirektør i Lotteri- og stiftelsestilsynet Elna Berge forteller at tilsynet ikke har mandat til å kreve penger tilbakeført til sponsorer.

– Det er absolutt en svakhet at man får beholde penger man egentlig ikke skulle hatt, sier hun.

For at pengene skal kunne kreves tilbake, må forholdet være anmeldt som en straffesak. I dette tilfellet var det aldri snakk om anmeldelse fordi BIS fjernet innlegget samme dag som vedtaket kom.

– Men hvis det skjer igjen får vi være litt hardere på labben, sier Berge, som generelt synes det er lite kunnskap om hva som er lovlig og ulovlig når det kommer til markedsføring.

– Akkurat i denne saken gjelder det unge folk, så vi får skrive det på den kontoen.

Betsson tar selvkritikk

Mikael Mellqvist er PR-manager i Betsson Group. Han bekrefter at en tidligere ansatt før jul valgte å støtte studentaktiviteten med et mindre beløp, men presiserer at Betsson ikke krevde noen form for logoeksponering av merkenavnet.

– Dessverre var ikke studentforeningen godt nok orientert om det norske lotteriregelverket, sier Mellqvist, som forstår at dette kan oppfattes som markedsføring av Betsson på BIS’ nettsider.

– Vi kommer fremover til å bli flinkere på å orientere samarbeidspartnere om det norske regelverket, sier han.