Bekymret for unges gjeld

Sentralbanksjefen mener Norges videre økonomiske vekst i stor grad hviler på de unges skuldre.

Oppfordrer ungdommen å skape: --Det kommer aldri nyskapende ideer fra noen over 40, sier sentralbanksjef Øystein Olsen.

Anmeldelse

# 1. Følger du med på tilstanden i norsk økonomi?

2. Tenkte du på jobbmuligheter og hva det ville være behov for i Norge,

da du valgte utdanning?

To ganger i året får sentralbanksjef Øystein Olsen lov til å si akkurat hva han mener. Førstkommende torsdag er en av de gangene. Da kommer han til Universitetet i Oslo (UiO) for å holde årstale for studentene. Han mener årets budskap er av spesiell betydning for de unge.

– Når sentralbanksjefen snakker, skal en gjerne advare litt. Ting har gått veldig bra her i forhold til andre land, og noe av budskapet mitt i år er at ingenting vokser inn i himmelen, sier Olsen til Universitas.

– Jeg spår ikke krise, men at vi ikke vil ha like høy vekst. I Norges tilfelle vil det handle om å være tilpasningsdyktige. Med tanke på de unge, som eier fremtiden, vil jeg ikke oppfordre til pessimisme, men jeg tror ikke en bør forvente at veksten skal være like høy i årene som kommer.

Bekymret for gjeldsgraden

Sentralbanksjefen mener at størsteparten av norsk ungdom virker som de har et godt grep om både personlig økonomi og makroøkonomi, men han er bekymret for den stigende gjeldsgraden blant unge.

Tall fra Norske Inkassobyråers Forening viser at antallet inkassosaker og tvangssalg aldri har vært høyere. Størsteparten av disse sakene dreier seg om unge mennesker.

– Det er et par ting jeg mener vil bli viktig for ungdom å ha i bakhodet framover. Det første handler om gjeldsgrad. Her har vi sett noen bekymringsfulle trekk de siste årene i form av at stadig flere unge tar opp høy gjeld, sier Olsen.

Han advarer unge mot å tro at renten vil holde seg på bunnivå over lengre tid. En bør beregne en god buffer om en for eksempel vil kjøpe seg hus.

«Vi bør ikke få en altfor gjeldstynget befolkning»

Øystein Olsen, Norges sentralbanksjef @undersaktit:Fire på plassen

– Vi bør ikke få en altfor gjeldstynget befolkning, fortsetter han.

Ansvaret på de unge

I sin årstale legger sentralbanksjefen vekt på at Norge er i ferd med å bli svært oljeavhengig. Det mener han i stor grad blir de unges jobb å rette på.

– Min tidligere sjef fra da jeg jobbet i SSB sa gjerne at det aldri kom en nyskapende idé fra noen over 40 år, sier Olsen og ler.

– Ansvaret for å opprettholde veksten i norsk økonomi ligger mye på den generasjonen som er i utdanning nå, og det vil bli stadig viktigere for norsk økonomi fremover, spesielt om vi får fallende oljepriser, fortsetter sentralbanksjefen.

Han peker på at fremtiden tilhører de unge, og at deres innovasjon og ideer derfor vil bli stadig viktigere i fremtiden.

– Men det kan jo lønne seg å lytte litt på oss over 40 år òg, sier han og ler.

Blikk på fremtiden

Ved forrige opptak var nesten alle studiene på UiO fulle, spesielt informatikkstudiene opplevde en voldsom økning i antall søkende. Olsen mener dette er et godt tegn.

– Når det gjelder utdanning, synes jeg det er et poeng at en bør ha et blikk på hva samfunnet vil trenge etter hvert. Når det er sagt, er det selvfølgelig også viktig at interessen for faget er til stede, sier Olsen.

Han peker på at det tidligere kanskje har vært for få som har valgt å ta realfag i forhold til hva det har vært behov for, men at det ser ut til at pendelen nå svinger andre vei. Videre oppfordrer han unge til å følge med på hva som skjer i norsk økonomi generelt.

– Jeg har inntrykk av at de fleste ungdommer nå har ganske god peiling på hva som foregår i norsk økonomi og i verden generelt, og det vil bli stadig viktigere, sier Olsen.

Bør benytte seg av mulighetene

– Kunnskap vil bli viktig for å opprettholde god vekst, og derfor oppfordrer jeg unge til å ta utdanning, og helst innenfor noe de virkelig brenner for. Jeg tror en kan få til mye med mange forskjellige utdanninger dersom en brenner for noe, sier sentralbanksjefen.

Videre understreker han at Norge vil trenge stadig flere høyt utdannede mennesker, og oppfordrer unge til å benytte seg av de mulighetene som finnes i Norge i dag.

FIRE PÅ PLASSEN:

Teresia Aarskog (22)

Universitetet i Oslo, Utviklingsstudier

1. – Jeg følger ikke intenst med på utviklingene, og jeg tror ikke det er noen grunn til bekymring helt enda. Det skal nok en del til før det blir økonomisk krise i Norge.

2. – Det var i hvert fall ikke jobbmuligheter som var årsaken til at jeg valgte dette studiet. Mange tenker nok på det, men for meg var det bare interesse som stod i fokus.

Erlend Finstad (24)

Universitetet i Oslo, Samfunnsgeografi

1. – Nei, jeg følger ikke så veldig godt med, men jeg får med meg det viktigste som skjer. Jeg tror heller ikke at det vil bli noen økonomisk krise i Norge med det første.

2. – Jeg valgte utdanning utifra interesse, men det er klart at en har fremtidige jobbmuligheter i bakhodet.

Silje Rodal (22)

Universitetet i Oslo, Psykologi

1. – Jeg følger ikke intenst med på hva som foregår i norsk økonomi, men får med meg hovedsakene.

2. – Jeg tenkte ikke så mye på hva samfunnet ville behøve når jeg var ferdig utdannet, men jeg tenkte absolutt på eventuelle jobbmuligheter og hvor vanskelig det i så fall ville bli å søke jobb.

Sjur Sandgrind (25)

Universitetet i Oslo, Biologi

1. – Ja, jeg følger litt med på norsk økonomi, men jeg er ikke spesielt bekymret for fremtiden. Det går ganske fint her til lands og jeg tror ikke det vil endre seg med det første.

2. – Til en viss grad valgte jeg utdanning på bakgrunn av jobbmuligheter og stemningen i norsk økonomi, men jeg valgte mest på bakgrunn av interesse.