Betaler 2100 kroner for konting

– Det er dyrere enn andre steder, og bør senkes, sier student og tillitsvalgt ved Markedshøyskolen, Lars Stulen. Også på Handelshøyskolen BI koster det ekstra å måtte forbedre eller ta opp eksamen.

Må senkes: Tillitsvalgt Lars Stulen synes ordningen er for dyr.

– Jeg kjenner mange som har vært i samme situasjon som meg. De deler følelsen om at det er frustrerende å bli straffet med å måtte betale så høye summer for å kunne forbedre en karakter, sier Caroline Lunde.

Hun er student ved linjen Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling på Markedshøyskolen.

Lunde mener det er problematisk at Markedshøyskolen tjener penger på at studenter må ta opp eksamen. Hun har tidligere tatt opp et fag for å forbedre sin karakter, og det er hun ikke alene om.

På Markedshøyskolen skal det dette semesteret gjennomføres 829 utsatt- og kontinuasjonseksamener.

LES OGSÅ: To tidligere kreftsyke studenter måtte vente i flere måneder på stipendet fra Lånekassen.

Økonomifag versting

Gangene på Markedshøyskolen er folketomme. Det er vinterferie, og studentene har fri. I et avsidesliggende kollokvierom sitter det imidlertid en gjeng studenter og nileser. De skal ta opp eksamen i bedriftsøkonomi neste dag. I faget der hele 33 prosent strøk og nesten like mange lot være å møte opp, er 251 studenter registrert for kontinuasjonseksamen.

– Faget er veldig vanskelig og pensum er stort, forklarer Martin Fjogstad.

Alle som ikke har gyldig fravær må betale 2100 kroner for å ta opp eksamen, eller kontinuere som det også kalles. Utsatt eksamen forekommer ved legeerklæring eller annen gyldig fraværsårsak, og koster ikke studenten noe. Markedshøyskolen, som huser omtrent 2000 studenter, kan ikke si med sikkerhet hvor mange av studentene som er oppført til henholdsvis utsatt- og kontinuasjonseksamen.

Studieleder Marianne Østbye anslår imidlertid at kontinuasjonseksamen utgjør omtrent syv av ti av tilfellene. På bakgrunn av disse opplysningene har Universitas beregnet at Markedshøyskolen kan regne med å få inn drøye 1 200 000 kroner fra studenter som tar opp eksamen dette semesteret.

LES OGSÅ: Sentralbanksjef Øystein Olsen er bekymret for unges gjeld.

Kommunikasjonssvikt

For studentene, som allerede betaler 29 000 kroner per semester, er eksamensavgiften for kontinuasjonseksamen sure penger.

– Jeg tok opp et fag som heter forbrukeratferd. Det var mange som tok opp dette faget fordi flere ble skuffet over hvor få spørsmål som ble stilt på eksamen i forhold til omfang av pensum. Vi fikk rett og slett ikke vist nok kunnskaper, forklarer Lunde.

Markedshøyskolen skryter av å kunne tilby tett oppfølging av sine studenter, med små klasser og få elever per foreleser. Likevel mener Lunde forholdet mellom pensum og eksamen kan være lite representativt.

– I hvert fall var det, slik jeg ser det, en kommunikasjonssvikt fra vedkommende som la opp eksamen og foreleseren vi hadde i undervisningen, sier hun.

Halvparten av undervisningen foregår i store forelesningssaler, ikke små klasserom.

– Vi er rundt 200 i fellesfagene som utgjør halvparten av fagene vi tar, sier Lunde.

LES OGSÅ: BI får ny rektor.

– Burde senkes

Tillitsvalgt på master i Markedsføring, Lars Stulen, mener prisen for å ta opp eksamen er for høy.

– Det er dyrere enn andre steder, og den burde senkes.

Han tilføyer at en høy pris samtidig kan virke avskrekkende for studenter som leser lite, og motivere dem til å jobbe hardere.

– Frivillig å studere her

Rektor ved Campus Kristiania, Trond Blindheim, innrømmer alvoret i at en så høy andel av studentene stryker eller må forbedre karakterene sine.

– Det er en del fag med høyere strykprosent, det er selvfølgelig problematisk.

Trond Blindheim, rektor ved Campus Kristiania @undersaktit:BI-studenter må konte i eksamensperioden

– Ja, det er en del fag med høyere strykprosent, det er selvfølgelig problematisk, men det gjelder også andre høyskoler og universiteter, sier han.

Kostnadene for å ta opp eksamen er, ifølge han, berettiget.

– Markedshøyskolen tilbyr eksamen utenom vanlig eksamensperiode, noe for eksempel ikke BI gjør. Vi må derfor dekke ekstra kostnader som sensorer, lokaler og lignende, sier han.

På spørsmål om det er skolens ansvar at så mange studenter stryker, er Blindheim uenig.

– Vi kan ikke legge listen lavere enn andre – vi stiller samme krav som for eksempel NHH. Man skal ha samme kompetanse når man uteksamineres her som hos andre høyskoler og universiteter.

– Men opptakskravene for å komme inn på Markedshøyskolen er ikke de samme som hos NHH?

– Nei, Markedshøyskolen krever kun studiekompetanse for å søke.

– Er ikke dette å lure studentene?

– Nei, det synes jeg ikke, det er helt frivillig å studere hos oss. Studentene skriver under en kontrakt og vet hva de går til, sier Blindheim.

– På BI tar ordinære studenter og kontinuasjonsstudenter samme eksamen og vi skiller ikke mellom disse ved påmelding til eksamen. Studentene betaler 197 kroner per studiepoeng ved kontinuasjonseksamen, sier direktør for studieavdelingen ved BI, Marianne Schei.

Schei sier at de ikke har tilgjengelig statistikk på antall studenter som kontinuerer eksamen.

Hun forteller at skolen ikke tilbyr utsatt eksamen utenfor eksamensperioden, noe for eksempel Markedshøyskolen gjør.

Dette får enkelte studenter ved BI til å reagere.

Emilio De Paoli Dunne studerer eiendomsmegling, og sier at studentene har forsøkt å flytte disse eksamenene ut av den ordinære eksamensperioden.

– Problemet er at vi på BI må ta det opp i eksamenstiden. Stryker du eller vil forbedre deg i et fag, og derfor må ta det opp neste semester, kommer det alltid midt i eksamenstiden, sier Dunne.

Han mener det er dyrt og dårlig for studentene når de allerede betaler i dyre dommer for å gå der. Også med tanke på at Markedshøyskolen må dekke sensorer, lokaler og lignende på nytt.