Enige: Informatikkstudentene Gard Krøyer, Vetle Bu Solgård og Per Wessel Nore er ikke begeistret for overvåkning, men er heller ikke spesielt nervøse for at informasjonen blir misbrukt.

Økende bekymring for personvernet

Tre av fem studenter er blitt mer bekymret for personvernet bare det siste året, viser ny undersøkelse.

Anmeldelse

# 1. Er du opptatt av å ivareta ditt personvern?

2. Hva synes du om UiOs overvåkning av kortbevegelser?

Undersøkelse om teknologitrender og sosiale medier blant studenter

• 550 spurte studenter fra Universitetet i Oslo, Høgskolen i Oslo og Akershus, BI og Campus Christiania.
  • 89,3 prosent er opptatt av personvern.
  • 61,2 prosent har blitt mer bekymret for personvernet det siste året.
  • 37,4 prosent vurderer å slette sosiale kontoer på grunn av hacking.
  • 77 prosent er bevisste på sine personvernsinnstillinger.
  • 59,8 prosent tror ikke personlig informasjon er sikret godt nok.
  • Kilde: Coxit PR
  • Fem på plassen

– Jeg liker ikke å bli overvåket, sier informatikkstudent Gard Krøyer.

Det er han ikke alene om. I en fersk undersøkelse fra Coxit PR svarer tre av fem studenter at de er blitt mer bekymret for personvernet sitt det siste året. Mens ni av ti svarer at de er opptatt av personvern på digitale og sosiale medier.

Naturlig reaksjon

De spurte i undersøkelsen er studenter i Oslo. IT-konsulent Einar Stangvik tror studentenes økte bekymring kan sees i sammenheng med hendelser det siste året.

– Unge, og studenter spesielt, følger både teknologisk utvikling og hendelser som angår friheten vår, tett. Når de da fanger opp sakene i kjølvannet av Snowden, at Snapchat og andre selskaper hackes, og at flere forgriper seg digitalt på hverandre, så er det naturlig at det øker bekymringen, sier Stangvik.

Han fikk tilnavnet «superhackeren» i media i fjor da han avslørte at en høyrepolitiker hadde stjålet og spredt nakenbilder av unge jenter.

Økende problem

Superhackeren Stangvik er forbauset over hvor opptatt studentene er av personvern.

– 90 prosent er overraskende høyt. Jeg kunne forventet et tall i det området hvis demografien var mennesker med jobb innen IT-sikkerhet, sier han.

Han forteller at personvernutfordringene vil øke i omfang etter hvert som teknologi preger stadig større deler av livene våre. Dagens unge vil møte andre og større utfordringer enn det tidligere generasjoner har gjort, forklarer han.

– I årene som kommer, bør vi nok bli mer bevisste på hvordan informasjonen om oss og våre vaner på sikt kan brukes på måter som vi ikke liker, sier Stangvik.

Gledelig

Datatilsynet har selv gjennomført en undersøkelse om personvern blant befolkningen for øvrig. Coxits tall for studenter viser at de er enda mer opptatte av personvern enn gjennomsnittet, sier seniorrådgiver i Datatilsynet Stian Kringlebotn. Han mener tallene er gledelige, og at de avkrefter en del myter.

– En del har forstått yngre menneskers delingsvilje på Internett som et resultat av at de bryr seg mindre om personvern enn andre. Hvis tallene viser en forskjell på studenter og befolkningen forøvrig, er det heller at det er motsatt, sier Kringlebotn.

Han tror Snowden-saken har kommet uventet på folk.

«Fjorårets avsløringer har nok gitt folk et annet inntrykk av mediene de bruker»

Stian Kringlebotn, seniorrådgiver i Datatilsynet.

– Fjorårets avsløringer har nok gitt folk et annet inntrykk av mediene de bruker, sier Kringlebotn.

Grunn til bekymring

Einar Stangvik mener studenter har god grunn til å bry seg om personvern. Han forteller at myndigheter og til dels større selskaper benytter teknologi til å overvåke og kartlegge oss.

– Overvåkningen kan ha bakgrunn i alt fra internasjonal maktkamp, til sporing av kriminelle, og kapring av markedsandeler, sier Stangvik.

Han kaller problemstillingene knyttet til personvern uhyre komplekse.

– Dagens studenter har i stor grad ansvaret for å legge, og bevare, et trygt fundament for den kompleksiteten, sier Stangvik.

Jonas Christensen (20)

IFI, Bachelor i Matte, informatikk og teknologi

1. Ja, jeg er opptatt av mitt eget personvern til en viss grad.

2. Jeg liker det ikke, men har ikke tenkt så mye på det.

Thien Duy Do (22)

IFI, Bachelor i Programmering og nettverk

1. Ja. 2. Jeg ser ikke helt problemet. Jeg ser mer på kortregistreringen som en sikkerhet enn som en ulempe.

Magnus Elden (23)

IFI, Bachelor i Programmering og nettverk

1. Egentlig ikke. Jeg er ikke en person som ser farer rundt ethvert hjørne.

2. Jeg ser på det som et nødvendig onde, og derfor er det helt greit.

Kristian Skarseth (23)

IFI, Master i Programmering og nettverk

1. Til en viss grad. Jeg prøver å ikke legge fra meg unødvendige opplysninger overalt.

2. Det har ikke noe å si for meg personlig, men lovbrudd er forsåvidt alltid alvorlig.

Yvonne Edseth (23)

Senter for entreprenørskap, Master i Innovasjon og entrepenørskap

1. Ja.

2. Jeg liker det ikke, men jeg bryr meg egentlig ikke så veldig.