Får feilsendt millionbetaling tilbake

Universitetet i Oslo forvekslet Indonesia med India, og sendte 1,2 millioner kroner til feil land. Nå er mesteparten av pengene returnert til UiO.

Publisert

Per dags dato har Universitetet i Oslo (UiO) mottatt fire av fem delbetalinger fra det indiske forlaget Allied Publishers på totalt én million kroner. Økonomidirektør i forlaget Pankaj Pahwa har bekrefter at restbeløpet på rundt 200 000 norske kroner vil bli returnert innen mars i år.

India? Indonesia?

[I januar i fjor skrev Universitas at UiO hadde overført 1,2 millioner kroner til feil mottaker.](1) India ble forvekslet med Indonesia, og pengene som skulle til et universitet i Indonesia, havnet hos forlaget Allied Publishers i India. Ifølge tidligere avdelingsdirektør Marianne Mancini lå forklaringen på betalingsbommerten i at systemet som automatisk leser av fakturaer, koblet utbetalingen til feil leverandør. Personen som skulle kontrollere utbetalingen, oppdaget ikke feilen.

Etter å ha vært i dialog med Allied Publishers, fikk UiO beskjed om at forlaget så på overføringen som en forhåndsbetaling, og de var klare til å motta bestilling på bøker. Etter å ha forhandlet frem og tilbake på mail, la UiO fram et krav om å få pengene tilbakebetalt innen 18. januar i fjor, hvis ikke ville en advokat bli koblet inn.

Brukte opp millionene

[I februar 2013 fikk UiO beskjed fra forlaget at de hadde brukt opp millionene og ikke var i stand til å betale tilbake innen tidsfristen.](2)

«Vi har vurdert saken i deres favør og vil nå sette i gang prosessen med å tilbakeføre beløpet til dere. Dessverre har vi, på grunn av uforutsette og tvingende grunner, brukt opp pengene vi mottok.» skrev økonomidirektør Pahwa i et brev til UiO.

Allied Publishers foreslo at UiO kunne bestille bøker for samme beløp for å gjøre prosessen enklere og kortere. UiO takket nei.

En avtale ble signert av begge parter om at beløpet skulle deles opp i delbetalinger. Hele beløpet skulle være betalt innen mars 2014.

– Skal ikke skje igjen

I 2012 avdekket Riksrevisjonen store svakheter i UiOs elektroniske fakturasystem. Gjennomgangen viste at India-millionene ikke er den eneste pengeoverføringen som har kommet på avveie.

– Vi har satt i gang tiltak for å unngå at dette gjentar seg, sier regnskapssjef på UiO, Tone Rogstadkjærnet.

Universitetet i Indonesia har mottatt pengene de skulle ha, bekrefter hun.